|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Alltid kul med dessa vs diskussioner. Särskilt som det alltid är orginal BMW mot toktrimmad bil av märket "X". En mer passande jämförelse hade kanske varit Volvon mot VSMotors M5:a? Vad gjorde den 402m på? 9.84 är det senaste jag har hört åtminstone. Och jag vet att det finns betydligt snabbare BMW:s. Säkerligen Volvos också. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
W2k / Nockenwelle / Jdredd /och någon till... Ja visst är det så, att det inte alltid är så där förbålt stor skillnad i praktiken mellan olika bilar i vissa övningar. Men vi bilentusiaster har många gånger en notorisk förmåga att blåsa upp metrar och tiondelar till ljusårsproportioner...... ;-) Helt riktigt så var vare sig Volvon eller BMW:n i filmsnuttarna några rena standardbilar, utan båda finputsade tävlingsbilar där båda säkerligen gjort allt de kunnat och fått, ja säker inte fått med i vissa fall, för att ligga på topp. Rent spontant så tycker jag Volvo gjorde ett kanonjobb och ska ha all heder för att de lyckade få dessa 240 att mer eller mindre regera några år i denna racingserie. Det ser ju helt sjukt ut att se den höga Volvon fara kring på banan bland alla andra feta bilar och smiska dem. Se bara hur mycket lägre och fetare 635:an ser ut mot Volvon, mycket racigare i utstrålningen. Men vad hjälpte det.... Jag tycker fimerna är godis då de visar mycket underhållande racing med klenoder och ikoner från bilvärlden av alla slag. Nån som tyckte filmen med kvalvarvet med Jagga V12:an var ball...? Ljudet....? Mumma.... :-) Jag la förresten bara in filmerna för att gnabbas lite, just då det var lite läge att lyfta fram "traktorn" lite och då mot en så erkänd ikon som BMW 635. Inget illa menat utan bara på kul. |
|
|
No hard feelings! Visst gjorde Volvo ett bra jobb som fick till en mycket konkurenskraftig bil av "pråmen" 240, ingen tvekan om det. Det tråkiga (och det har ju inget med Volvo och BMW att göra) är ju att "standardvagnsracing" mestadels har så lite med våra vanliga standardbilar att göra, oavsett om vi pratar om de bilar som förekom i filmsnuttarna eller dagens STCC. Som konsument av vanliga bilar skulle jag föredra sann standardvagnsracing, men samtidigt förstår jag varför duktiga racerförare inte är så intresserade av det. Fast nu börjar det kanske bli lite off-topic. |
|
|
J.Dredd : Klart att diskussionerna rör orginal BMW vs toktrimmade bilar, för hur rolig vore en diskussion om att en BMW M5 2005 med 507 hästkrafter har kört ifrån en nästan 20 år äldre Volvo 740 turbo med 180 hästkrafter. Skulle man bara jämföra orginal mot orginal så skulle iallafall inte den här tråden ha funnits... Det är faktiskt helt otroligt vad en del på det här forumet är känsliga när en BMW blir ifrånkörd av något annat märke! Kan man inte bara tycka att någon har gjort ett grymt bra jobb med en gammal Volvo när dom har fått den att gå så in i helvete?! Jag tycker iallafall att det är ganska fränt! :-> |
|
|
k1mzo: Syftar du på något särskilt inlägg i tråden...? Jag har då inte sett något sådant. I min erfarenhet så är Volvoägare faktiskt ytterst medvetna om att de (oftast) inte kör några prestandabilar. Däremot har ju Volvo en massa andra fördelar gentemot andra märken som lätt glöms bort, och få köper nog Volvo för att de vill ha en sportig bil. Standardtjafset om "traktor" filtreras således bort som brus från de okunniga, precis som om någon skulle komma in hit och påstå att BMW är kopplat till nazismen (vilket ju tycks vara en trend att göra med glassar snarare än bilmärken numera, men men - bara ett exempel). I min mening är de som håller på och rackar ner på bilmärken utöver det "egna" ganska fel ute oavsett vilka märken som är inblandade. Alla märken har sina för- och nackdelar, personliga prioriteringar styr alla bilköp. Även en Daewoo kan bringa körglädje, (för att parodiera en gammal BMW-annons) för även det är subjektivt. Jag tycker inte att det reflekterar bra på oss som BMW-förare om vi ständigt hörs klanka ner på andra bilmärken. Satsa istället på att framhäva vårt eget märkes förträfflighet, och ge cred där det är lämpligt istället för att gnälla varje gång en BMW får stryk på banan. |
|
|
W2k. Bra skrivet det där..... Lite gnabb piggar alltid upp märken och bilar emellan, men man får inte tappa kontakten helt med verkligheten..... |
|
haimaul |
Tråden tar sig, kul med lite nyanserade diskussioner! Det vore kul med ett möte, på bana, mellan en 240 Turbo i standardutförande och en 635CSi i standardutförande nu, idag, 20 år senare. Förslagsvis bilar som gått ungefär lika långt och är i samma skick. Jag dissar inte alla märken utom BMW! Jag gillar och skulle gärna köra vissa modeller, ehuru kanske mest äldre sådana, av: *M-B *Alfa Romeo *Fiat (!) *Lancia *Aston Martin *Jaguar *Maserati *Ferrari __ When in this charming car, this charming man... |
|
Vad är det här för en patetisk tråd..... en M60 M5a är ju ingen vidare snabb bil rakt fram, det är den ju inte alls byggd för att vara. Det är ju busenkelt för en trimmad 740 att köra skiten ur en sådan M5a om det är det man är ute efter. Man ska ju inte ha övertro på sin bil bara för att det är en BMW och tro att man är oslagbar. Jag är alltid väldigt försiktig innan man vet vad man har att göra med. Många moddade bilar (ovasett märke) går som skott och kör skiten ur de bilar som går att köpa. Vill ni åka fort ska ni inte köpa en ny M-bil för massor med pengar. Köp en gammal lätt 3 serie och häv på turbo så går det undan.... |
|
Conan99 |
Ganska kul att Volvon drog en M5:a. I vilket fall som helst så känner sig nog BMW föraren lite till plattad med en så pass dyr bil med V10:a. Conan99 |
|
Det förtjänar han om han är så dum att han är ute och gasar skiten ur en flong ny och inte inkörd M5:a. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Man kan ju undra vad för korkskalle det var? suck! /A |
|
| Han som äger m5:an verkar vara vara lite skum eller gjord av pengar. Lånar ut en sprillans ny m5 till kompisar hit och dit och åker på race, sladdar i rondeller osv. men en m5 som gått 50-100mil. Han tigger om en utbytesmotor verkar det som. | |
|
Råkade notera att Volvon hade en 19T aggregat.. Som når sin topp på en 5cyl volvomotor vid 300-330hk.. Den motorn som är i 740, är mycket sämre och således bör han inte ha mycket mer än 300hk.. Då bör han väl inte dra en m5? Hade iofs ändrat utväxlingen på 740'n, men det låter inte rätt..? /A 850T5R - Autotech |
|
|
Han kanske är en sån där som Thomas Jisander i Trustor-härvan, som sägs ha bränt 11 mille på ett dygn, bl.a sägs det att han köpte en ny Ferarri som körde in i en stolpe och lämnades vind för våg, och någon annan bara fick den! I så fall är det rätt ballt! /A |
|
|
cordone : Inte för att jag vet hur stor skillnad det gör men... Turbon som sitter på volvon är en modifierad 19T. :) |
|
|
BMW_MAN "en M60 M5a är ju ingen vidare snabb bil rakt fram, det är den ju inte alls byggd för att vara. Det är ju busenkelt för en trimmad 740 att köra skiten ur en sådan M5a om det är det man är ute efter." Nja, jag håller inte med riktig där..... En E60 M5 ÄR rasandes snabb, även rakt fram.... En "standardbil" som bakhjulsdriven klarar 0-100 påca 4,5 s och 0-200 på under 14 s, är fruktansvärt snabb. Att säga nåt annat är att inte vara riktigt vaken för verkligheten. Att det sen är en fyrdörrars klumpeduns på ca 1700 Kg eller var "skrotet" väger, är än mer imponerade. Jag skrev förresten "standardbil" bara för att det i min värld ändå inte är så mycket som känns så där väldigt standard på denna fabrikstrimmade raket ;-) Givetvis har BMW jobbar rejält för att den ska vara rasandes snabb även rakt fram, eller inbillar sig någon att de helt sket i det och att det bara "råkade" bli så som det blev....? Det går givetvis att trimma det mesta så det trots det kan tvåla till en M5 i ren acceleration, men att kalla det busenkelt är väl en smula optimistiskt...? |
|
|
Dr Tinnitus: Kan man få ett ärligt svar på vilket märke du kör själv? /A |
|
|
Jaja. Stackars saab och volvo -ägare----> :(). Det är så synd om dem att någon miljonkoncern måste starta upp ett eget litet webforum där de kan predika ut all omvänd smörja om hur de tror sig piska varenda tanke på något med fyra hjul........blääääk för deras trimfantasier! ´ nu mår jag illa igen! PS. Jag körde ifrån en 740 Turbo med 1500 hkr , med 4st 18 åriga kepsnissar med snus upp i lilla hjärnan och villkorlig dom ifrån Biltema, i eftermiddags med min dotters nalle puh leksaksbil( obs : 2*1.5V batteri). volvon stog bara stilla! sedan flög jag in i sjumilaskogen alldeles själv! "It's furious to be fast!" |
|
|
Jag hörde att det var någon som trimmade sin m5 e60 med två turboaggregat per cylinder=20 turboaggregat. Han körde precis ifrån en volvo "740 tirbo san"....... men de t var precis ...för volvons super-bmw-piskande-super-1000hkr-turbo hade precis fått feber...... "It's furious to be fast!" |
|
|
seriösa inlägg eller? "It's furious to be fast!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.