|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Vem bryr sig egentligen om att en äcklig 740 som någon lustig individ lagt ner mer pengar på än vad en hyfsad M3 E36 kostar drar en ny M5 rakt fram. So what? |
|
|
Du bryr dig uppenbarligen, åtminstone tillräckligt för att skriva ett inlägg om saken. :) Det intressanta i det hela är, åtminstone i min mening, att det bevisar att man med tid och intresse kan bygga om en enkel 740 till något som överträffar något av det största och värsta som BMW lyckats åstadkomma, även om det bara handlar om att köra rakt framåt. Att M5:an med ravinsbred marginal är en bättre bil överlag är det nog ingen som debatterar! När du säger att killen som byggde 740:an kunde ha fått en M3 för mindre pengar missar du poängen lite tycker jag, den som byggt bilen har uppenbarligen ett stort intresse av bilbygge. Då är det troligen för honom betydligt roligare att lägga pengarna på att bygga istället för att köpa en M3 för alltihop. Dessutom är en upphottad 740 i min mening bra mycket tuffare än en M3, det finns ju hundratals eller tusentals M3 på vägarna men hur många har en moddad 740 som kan dra en M5 E60? Av bilderna att döma är det dessutom fråga om en riktig sleeper, den ser nästan exakt ut som en original-740. Riktigt coolt tycker jag. |
|
|
Man kan ju få en gammal rostig BMW från 87 att dra vilken ny Volvo som helst också. Kanske inte lika extremt som den omvända situationen men ändå. Allt handlar om hur mycket pengar man vill lägga ner på sin bil. Egentligen är det ju ointressant att det var just en Volvo, kunde ju vara vilken trimmad bil som helst. Mvh Johan |
|
|
W2k och Jiie. Se där, två killar som ser saken lika klart som korvspad, och med en stor dos logik och realism. Det har i alla tider varit till folks förtjusning när David vinner mot Goliat, så även i bilbataljer. Och i just denna rond så var det en gammal tillsynse oansenlig Volvo 740 som bar Davids trikåer och en flånkans V10 M5 som fick representera Goliat. Nu tvålade alltså denna 740 till Goliat vilket givetvis får "pöbeln" att jubla, medans de BMW-frälsta spottar och fräser som marskatter. Men egentligen är det en smula småfånig, för även dessa BMW-frälsta gillar när David vinner mot Goliat. Det som var pest denna gång var att David inte stavades med TRE bokstäver utan FEM!! Hade det varit en gammal sleeperstugad diskret E21 eller 02 som rufsat till denne Goliat, så hade de jublat de med, utom möjligen killarna i Goliats "mage"..... Givetvis är det alltid roligare att vinna, och vinner man över någon som anses vara en solklar vinnare av alla närvarande, ja då är det sötare än årets honungsskörd..... Ett stort grattis till denna Volvo 740 och dess förare, till segern och för en fin uppvisning. Och ett tack till M5:ans besättninga som ställde upp så det blev ett spännande rejs. Hem och träna lite mer så kanske det kan bli än mer spännande nästa gång kanske...?! |
|
| Accelerationsprestanda är inte lika med körglädje. | |
haimaul |
Aah, ännu en vs-tråd med upprörda känslor! Men vem tog sin nya M5 (och vem tog sin 645Ci) på nattligt rattlåsrace? Jag tänker mig att de som köper dessa bilar nu, när de är såpass nya, inte tillhör den kategori människor som ägnar sig åt sånt. Men jag kan ju ha fel. Andra jämförelser jag ser fram emot: "Vi åt på McDonalds och blev mycket mättare till en bråkdel av priset än på Fredsgatan 12! Haha!" "Hembränt är billigare och man blir fullare på det snabbare än på Martell eftersom det har högre alkoholhalt! Haha!" "Kostymen brorsan köpte i Ullared håller bättre än den du hittade på Prada i Milano. Dessutom behöver den inte kemtvättas! Haha!" Som vanligt är verkligheten ofta lite för komplicerad för att låta sig reduceras till en enda parameter. Åtminstone min verklighet. __ When in this charming car, this charming man... |
|
"Accelerationsprestanda är inte lika med körglädje." Accelerationsprestanda är en viktig ingrediens för körglädjen i en sportig bil, men givetvis inte den enda.... Men att inte ha ens drägliga accelerationsprestanda i en sportig bil, kan svårligen kompenseras av nåt annat. Att ha skapligt elak accelerationsprestanda, men inte så himla mycket mer, kan trots det göra att bilen känns rejält sportig.... Alltså är det lättare att få en känsla av sportighet med rejäla accelerationsprestanda men halvdant med resten. Än att ha kalas bromsar väghållning m.m. men accelerationsprestanda som en låghalt gammal MB 220 Diesel. Så känner jag det i alla fall.... |
|
| Jag tycker att det är kul att titta på killar som kör på strippen,som har as trimmat alla olika typer av bilar,enkligen blev det ju lagligt i malmö så man kan se när dom rezar det är väl snart dax igen att strippen öppnar. | |
|
Dr Tinnitus, Det är beklagligt att du aldrig kört bilar som Peugeot 205GTI, E30 318iS och Lotus Esprit S1. Bilar som alla har acceleration som en volvokombi men är fruktansvärt kul i kurvorna. ...och den där M5-ätande Volvo 740'n är säkert JÄTTEROLIG i kurvorna. |
|
|
Det är tur att man inte lider av trångsynhet! |
|
| ser att det är många som inte tål att en "oövervinnelig" BMW förlorar ett race rakt fram....:) | |
|
Jag tycker det här är fruktansvärt. I morrn är det jag som byter märke och köper en Volvo! /A |
|
|
E38B12 "Dr Tinnitus, Det är beklagligt att du aldrig kört bilar som Peugeot 205GTI, E30 318iS och Lotus Esprit S1. Bilar som alla har acceleration som en volvokombi men är fruktansvärt kul i kurvorna. ...och den där M5-ätande Volvo 740'n är säkert JÄTTEROLIG i kurvorna." Det verkar vara en vana bland flera BMW-anhängare att påstå saker eller tilldela andra åsikter de inte uttalat.... Om du läser vad jag faktiskt skrev, så skrev så borde det vara solklart. Men för din skull ska jag förtydliga extra mycket... ;-) Då bra acceleration är en så viktig del i en bils sportighet, så har en bil med rent urusla acclerationsegenskaper har svårt att hävda sin sportighet bara på andra kvaliteter. Mendans en jäkligt accelerationssnabb bil ofta kan anses som sportig även om den inte är särkilt bra på övriga egenskaper som hör det sportiga till. Alltså, en skitbil som gör 0-100 på 50 s men som går hyfsat i rondellerna kallas inte ofta sportig, men en bil som gör 0-100 på säg 7 sekunder men halvspattig i rondellerna, kan lättare kallas för sportig. Sen har vi ju olika tidsepoker och därmed olika ramar för vad snabbt eller sportig är... Men andemeningn bör gå att förstå. Ditt säkra påstående om vilka bilar jag inte hade kört blev en tvärvurpa för dig, för jag har kört alla de bilar du radade upp..... Dessutom så ansågs ju Pegga 205 GTI vara en rätt kvick och spänstig bil när den kom, och ett tag var den väl kung i sin klass...? Den där 740:in som tvålade till E60 M5 kan faktisk gå bättre i böjarna än man tror. Inte för att den lär smiska en M5 på det området, men det går att få till bättre egenskaper än man kan tro. Se bara på denna gamla stylhöga Volvo 240 som spöar en låg racepreppad BMW M-bil i väghållning, för att inte tala om i acceleration.... ;-) Länk Länk Denna är helt OT, men den får ni sugmotorfetischister se som en bonus bara för att pigga upp er lite efter nesan i de två första filmerna... ;-) Länk |
|
|
Nämen, tog ni det så hårt det ni såg i filmerna ovan att ni inte orkar skriva i tråden mer..... ;-) Så kinkiga kan ni väl ändå inte vara..... :-) Jag tycker det är härliga filmer från den ibland hårda verkligheten. |
|
|
Filmerna är ju fejk, inte fan kan en bil som har en kaross som ett gammalt kylskåp och väghållning som en skördetröska köra snabbare än världens bästa bil (på allt)! =) |
|
| Jag väntar ivrigt på kommentarer från BMW-lägret, men de verkar dröja ovanligt länge denna gång, märkligt....... ;-) | |
|
Räknas inte Braxens? Fast den var nog menad som ett skämt. Alla vet att skördetröskor har utmärkt väghållning, riktig M-klass... Allvarligt talat dock, nog finns det ingen här som tvivlar på att en gammal Volvo kan ta en färsk BMW under vissa omständigheter. SÅ stor skillnad är det inte på bil och bil, sedan får vi inte glömma att det är skillnad på olika förare också. Vad gäller filmen med M-bilen och 240:an handlar det väl inte heller om särskilt mycket original .. ser ut som om Volvo-teamet helt enkelt gjorde ett bättre jobb där. Kudos till dem. |
|
| De där filmsekvenserna är väl från början av 1980-talet, när Volvo tävlade i en europeisk standardvagnsracing, fast så värst mycket standard var det inte över varken Volvon eller BMW:n. Volvo vann väl hela cupen något år om jag minns rätt. Så mycket kommentarer är det väl inte att ge om detta. Som W2k skriver, Volvo-teamet gjorde ett bra jobb. Som ett inlägg i en diskussion om väghållningen hos BMWs resp. Volvos har det lika lite att göra som det faktum att Richard Göransson i sin BMW för det mesta körde ifrån Volvo-bilarna i 2004 år STCC. Racing-bilar är ofta så kraftigt ombyggda jämfört med de standardbilar de skall försöka likna att det närmast är en illusion att tala om standardvagnsracing. | |
| Svaret till alla funderingar om vem som drar vem,kan enligt verkligheten visas här Länk ser fram mot en rolig sommar..;) | |
|
Dr Tinnitus, Alright, I get your point ;) Ang. filmerna; oavsett hur det gick måste man förstå BMW'n hade mycket mer gemensamt med gatbilarna än vad Volvon hade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.