AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.656

När görs normalt kopplingsbyte på Z3M?

No
3
NoFear!!!!
BMW M3 CAB - 99
Jag va och kollade på en Z3 M Roadster igår och jag tyckte att kopplingen tog ovanligt långt ner typ 5 cm från golvet, ska det verkligen vara så??? Har ju aldrig kört en M innan så jag vet inte riktigt hur den ska ta men den slirade inget, inte vad jag märkte i alla fall..

Bilen har gått 6800 mil så kopplingen borde ju inte vara kass redan.. Hur ofta brukar man behöva byta kopplingen på en sådan bil???

Bilen har körts mest av en 60 årig tant, så hon har kanske slirat sönder kopplingen?

Tacksam för svar!!!
Ligger en estorilblå till salu som gått 5500mil där kopplingen är bytt (Länk.

Om bilen är tant körd, skruvad eller om kvalitén är sådär vet jag inte :)
Både jag och min polare har vars en M Roadster.
Min polares koppling tar väldigt långt ner också, medans min tar omkring 7-10cm ifrån bottnen.

Jag tror inte att du behöver oroa dig, kopplingen ska vara så.

MVH
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Det jag har märkt är att om man inte släpper upp kopplingen helt och drar på för fullt så slirar det till så mycket att kopplingen blir varm(helt naturligt så klart...) vilket gör att den tappar greppet även när man släpper upp kopplingen helt, då får man ta det lungt tills den svalnat av, då den hugger helt igen.
Så har det varit på alla M modeller som jag testat.

Min koppling börjar ta på den nedre tredjedelen, och det har den gjort hela tiden.

Mvh
PG
samma här..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
No
3
NoFear!!!!
BMW M3 CAB - 99
Tack för alla svar!!
Då är det nog ingen fara, men hur ofta behöver man byta kopplingen på en sådan bil igentligen??? Visst det beror på hur man kör givetvis, men på ett ungefär..

Det är kanske inte den lättaste frågan precis:)
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Har bestämt för mig att kopplingen på min bil aldrig är bytt, och den har rullat drygt 14.000 mil.

/// Viktor

Mer mos till folket
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Det är som sagt var HELT beroende på hur den är körd, Mcoupén ovan fick sin bytt inom 5500 mill det finns andra som gått 15000 mil innan byte så det beror HELT på körsättet.
Det jag har märkt är att om man inte är snabb på att släppa upp kopplingen helt utan vilar foten lite på kopplingen så slirar det nå grymt om man drar på hårt och många sådana så dör nog kopplingen snabbt....

Jag köpte en bullmerca från -75 som endast hade gått 4000 mil för ett antal år sedan och den fick vi byta kopplingen på då personen innan hade vilat foten på pedalen hela tiden....
Vi skall inte tala om hur urtrampningslagret såg ut.

Gubbkörd M minst 15000 mil
Hårdkörd grabb bil (:-)))) max 5000 mil

mvh
PG
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jaha sedär fick vi svar från en svart på vitt :-))

/PG
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jag bytte min nu på 13.000. På förra M3GT'n bytade jag på.... var det 11-12k... där nånstans. Det är nog ganska normalt om man ser till hyffsat snäll körning. Kopplingen är samma som 3,0:ans, vet inte om den kanske är klenare än 3,2:ans? Billig är den i alla fall :)

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
No
3
NoFear!!!!
BMW M3 CAB - 99
Ifall man behöver byta kopplingen, hur mycket kostar det då på ett ungefär??
Om den är tant/gubbkörd så är det inte helt ovanligt att dom legat med foten på kopplingen och då blir det till att byta oftare.

// Pantzare
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
O.T.
Pantzare-> Hur går det med Zäta köpet? :D

/// Viktor

Mer mos till folket
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Kopplingen kostar två tusen. Jobbet.. ja... BMW ska nog ha 5-6000 med allt. Mindre än vad Volvo ska ha för ett byte till en sketen V70 men det finns ju mekare som bytar mkt billigare.

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.