|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Va ute och körde motorväg ca 110-130 km/h med min bil igår och tyckte hela bilen vibrerade väldigt mycket. Inte hela tiden men ibland kändes det som det gick en "puls" genom hela bilen. Vägen va ok så det beror inte på spårighet eller så, någon annan som upplever samma sak med sin cab? Vibrationerna var betydligt mindre med hardtopen på men från är om det verkligen beror på att bilen är en cab eller om det är något som är kass? Bakvagnsbussningar och spindelleder är bytta. Däcken är balanserade och "riktade" efter bytet av bakvagnsbussningarna.. /Martin | |
|
Hmm, har precis samma problem med min Z3 ibland. Har inte lyckats lista ut vad det beror på. Mvh Henrik |
|
|
Kolla länkarmsbussnigarna i framvagnen. Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Problemet är att det känns som vibrationerna kommer bakifrån på min. Mina länkarmar byttes på garantin för ett par hundra mil sedan. Mvh Henrik |
|
|
Även vibrationerna på min bil känns som de kommer bakifrån. Har dock inte bytt länkarmar.. /Martin |
|
|
Kolla om något av bromsoken kärvat och ligger emot. Det gjorde det på min 328 i vintras vilket orsakade grymma vibrationer i hastigheter över 90km/h. Du märker detta om du har kraftig värmeutveckling vid något av hjulen. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Det var bland det första jag kollade, men det är inte det. Det kommer och går. Mvh Henrik |
|
Lundqvisten |
Beror förmodligen på obalans i bakhjulen, vilket brukar ge sig till känna vid hastigheter omkring 100-150km/h. Det känns som en kraftig återkommande vibb, som går genom hela bilen, känns t,om i bilsätet. Kan som sagt bero på obalans i bakhjulen oftast är det en bakfälg som tidigare varit i ett väggupp och där blivit skev. Bytte själv vä bakfälg i veckan för samma fel, funkar perfekt sedan bytet, inga vibbar. däckgubben mätte bakfälgen som var kass, detta trots att jag endast kört i några smågupp. Hissa upp bilen och snurra ordentlig fart på hjulet, kolla sedan på insidans ytterkant om den "SLÅR" ojämt, slår den så är den skev. |
|
Nix, inte det problemet heller. Har kollat fälgarna (smidda bbs) och de är helt runda och inte kantstötta. Problemet med skeva fälgar blir ju större om man kör med vanliga gjutna fälgar. Har balanserat bakdäcken 2ggr utan bättre resultat. Problemet är fortfarande att det inte kommer varje gång man kör bilen. Mvh Henrik |
|
Lundqvisten |
soda: Vad kör du på för däck ? är de gamla och hårda? |
|
Nya Michelin Pilot sport, har även provat med andra fälgar och däck så uteslut dem. Mvh Henrik |
|
|
Mina däck och fälgar är inte helt nya men problemet kom redan med vinterdäcken och problemet fanns kvar vid byte till sommardäcken så troligen är felet inte där... undrar verkligen vad det kan vara, borde inte vara normalt att bilen vibrerar så mycke som den gör.. /Martin |
|
|
Har fått samma problem med min 328 cab -96, ska få däcken balanserade på fredag, dom trodde det kunde vara det efter att bilen stått i nästan 6mån, annars kunde det också vara ngt med någon länkarm fram om jag inte minns helt fel. / Ha det! |
|
|
BMW cab. Cab= bil utan tak, på bilar med tak så fungerar bilen som en ihoptejpad kartong kan vi säga, ganska så stabil åt alla håll och kanter.( Det vi kallar vridstyvhet.) Bilar utan tak kan vi mera likna med ett papper, fladdrigt och dant. För att kompensera taket så bygger man bilen lite annorlunda, vridstyvare...men ändock så saknas taket, liknas då med en kartongbit styvare än ett papper men ändå inte som den ihoptejpade kartongen. Därför så uppkommer ibland vid vissa farter, underlag svängningar i karossen som kan upplevas som fel på bilen. Kör över en järnvägsövergång tex så ska ni se att bilen svänger länge efter. Micke |
|
|
Glömde att skriva att Martin var helt rätt ute när han nämde att bilen var bättre när han hade hardtopen på. Fortfarande en cab men något bättre då hardtopen till viss del håller ihop bilen bättre. Halvtak... Micke |
|
|
Delvis kan detta vara förklaringen, men inte helt tror jag. Att en BMW cabbe ska vibrerera så mycke att baken "somnar" efter en stunds körning på fin motorväg kan inte vara rätt.. Skulle vara intressant att provköra en annan e36 cab för att jämföra... /Martin |
|
|
Köper inte den förklaringen, då skulle inte BMW få sälja många cabbar. Detta är något som inte står rätt till. Mvh Henrik |
|
|
Fan också.... det var inte obalans i däcken... utan det var styrlederna fram som var helt slut... och bilen är nybesiktigad UA ... märkligt att dom inte såg det. |
|
|
Jag vet inte om detta tillför något men det som martin_gbg beskriver påminner mig om en kompis bil en 325i-93. Bilen var då ca 6 år gammal och hade gått ca 15000 mil. I farter uppåt 130-140 så kom ett dovt pulserande ljud/vibrationer bakifrån bilen. Svårt att beskriva, men det var liksom både vibration och ljud (dovt pulserande) samtidigt. I lägre hastigheter fanns inga vibrationer eller ljud. Hjulen var balanserade så bra det gick. Bussningar fina. På BMW kom dom fram till att det var stötdämparna bak som var slitna. Dom bytte stötdämparna och det pulserande ljudet/vibrationerna förvann helt och hållet. Förklaringen han fick var att slitna och slappa stötdämpare underlättar för hjulupphängningen bak att börja vibrera vid höga hastigheter. Nu var detta en fyradörrars E36 och bilen var ca 20 mm sänkt med orginal dämpare (15000 mil gamla) men det borde väl kunna inträffa även på en cab om stötdämparna inte är bra. |
|
|
Stötdämparna skulle det kunna vara, mina är inte direkt färska... Vad kostar det att byta båda bak tro? /Martin |
|
| martin_gbg, kan enligt mig inte kosta många kronor att byta stötdämparna bak då de inte är mcphearson. Vilket underlättar det hela väldigt mycket. Är inte många bult att lossa på för att byta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.