AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.118

Växlar som skrapar, e36 låda i e30

Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Har precis provkört min e30 med m50 och har problem med att 2 skrapar vid nedväxling samt att jag inte kan få i fjärde växeln alls, det tar inte stopp men jag får inte i läget ordentligt. Någon som har några tips på vad som kan vara galet? Har några teorier själv. Kopplingen kanske inte är luftad ordentligt eller att något har blivit krökt vid montering?
Kopplingen kan ju vara lite tjurig att lufta ibland, men det borde märkas rätt väl när du ska ha i ettan, då borde det gå trögt och kanske skrapa lite om den inte frikopplar ordentligt.
Du kan ju också lägga i ettan med avstängd motor och se om bilen rullar lätt med kopplingen nere, låt nån skjuta på och känn efter hur kopplingen tar, är du på ett slätt betonggolv märks det rätt väl hur den funkar.

Är du säker på att lådan är bra, dvs. har du provat den i bil tidigare?
Det är tydligen rätt vanligt att tvåans synkning slits ner på E36:an.
Om tidigare ägare har kört som ett svin vill säga.
Att du inte får i fyran medan alla andra växlar går i kan inte gärna bero på länkaget till spaken tycker jag.
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Koppligen och dom övriga växlarna fungerar som dom ska. Jag har inte provat lådan i nån annan bil då jag köpte den på skroten. jag ska kontrollera spakstället angående fyrans växel men jag tror att jag åker på att riva ner lådan igen, har nämligen ett vinande urtrampningslager me och det lär väl inte tystna =(
Kräv att få en annan låda av skroten om det visar sig att det är den det är fel på!
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Jag ska göra det, tråkigt att riva ner den igen bara men sånt är livet. Vet du om man får ner lådan utan att lyfta motorn? Jag lyfte nämligen i motor och låda när de satt ihop
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Orginallådan får du bort utan att lyfta motorn iaf. Lossa kardanen samt växellådasbalken och tippa paketet bakåt. Pilligt att komma åt bultarna bara...

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Okay, jo jag kan tänka mig att det är svårt att komma åt bultarna i överkant.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Jo, det blir lätt en och annan svordom!

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Jag tryckte dit min låda med motorn i, så då borde det ju gå bra.
ZF-låda dessutom, så det borde ju t.o.m. vara lättare i ditt fall.

Angående det där med kopplingen:
Jag använde kopplingsgaffeln från den gamla E30-lådan, den var lite annorlunda bockad i änden som ledar mot kulan, den hamnade lite längre fram, dvs. den når längre fram när man kopplar ur.
Men jag satte dit M20-svänghjul på motorn (tunnare) och så var det ju en ZF-låda så det är möjligt att det inte blir så lyckat i ditt fall...
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Jag har ju en M50B25 från 525 -91 och sen har jag en låda från E36 325 -92 med alla tillbehör. Svänghjul och koppling är till M50 motorn.
Då borde ju det som följde med E36-lådan passa rätt bra!
Lycka till med bytet, kan ju inte vara så kul att plocka ner alltihop igen men du kan ju alltid hoppas att skroten blir tvungen att ge dig en nyare låda som egentligen skulle ha kostat mer :-)
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Jag får byta ut lådan iaf, har precis fått svar från skroten :) Men som sagt inget roligt att riva ner det igen =(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.