|
|
|
|---|---|
|
Efter att igår ha gått igenom bilen grundligt undertill upptäckte jag att höger bärarmsbussning var helt slut. Detta har märkts genom klonk när man har kört på ojämnheter från höger bakdämpare och att den har dragit åt höger när man kört rakt fram. Förhoppningsvis försvinner det efter jag har bytt den! Sen hör man ibland även ett litet klonk när man växlar ifrån bakaxeln, främst när man har dragit upp den i lite varv innan man växlar. Tror ni att detta ljudet också uppkommer pga. att den är sliten? I bakaxeln fanns visserligen också ett litet spel men jag antar att det är normalt! Mekonomen har inget som heter bärarmsbussning men dem har något som heter "Bussning länkarm". Är detta samma? Behöver jag byta på både höger och vänster sida trots att bara höger är kass? Är de svåra att få av? Någon som har några bra tips på hur jag får av dem? | |
|
Hej skulle nog rekomendera att du byter bägge samtidigt annars står du där efter ett tag då andra börjar klonka Bimmer |
|
|
Byt båda! Kostar ca 110:- st hos BMW. Inte så¨svårt att byta själv. Men det är en väldans fördel med en redigt lift. Jag brukar ta ur dem med tryckluftshammare, gå snabbt o smidigt. får bort dem gå alltid ändån. Därimot när du ska ha in dom är värre. Själv byggde jag ett eget vertyg beståenede av 2 st plattor och en grov gängstav för att pressa in dem. Brukar också markera upp hur plattan satt innan jag släpper ned vaggan. för att sätta tillbaka den precis som den satt innan. dock är ju ändå en hjulinställning rek efteråt. |
|
|
byt båda! på e36an jag hade tog min vänstra slut men jag bytte båda, den högra såg visserligen inte trasig ut men när man ändå håller på så är dte lika bra! bara att palla upp bakdelen, av med hjulet och lossa den "korgen" som bussningen sitter i, värm ut den och gör rent i loppet med smärjelduk och banka in nya bussningen med hammare och planka eller hylsa...lätt fixat, hjulinställning (4-hjuls!) bör man göra i vilket fall som anser jag... MVH Johan K |
|
| Tror ni att jag får bort klonket som kommer när man växlar också ibland genom att byta bussningarna eller är det något annat? | |
| Tjena Jigga! Jag bytte på min e30 nu i helgen, va rätt smidigt. Jag hade klonkande ljud på min oxå och det försvann efter jag bytt bärarmsbussning. Lycka till. MVH Danne | |
|
Tack för alla svaren! Upptäckte att där även var en bit av fjädern borta så det får bli byte av den också. Är det lika dyrt/billigt att köpa alla delarna på bmw som på mekonomen? |
|
|
Bussningarna kan du lika gärna köpa Hos Bmw. tror inte de lär skilja så mycket på JUST dessa. |
|
| Någon som vet vilket moment bulten som går genom bussningen dras med? | |
| gäller alltså e36 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.