AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.766

polisen: "vi åkte i 160 och ni axade ifrån oss..."

Sida 2 av 4
Hur illa är det i Finland då?

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

bayerischemotor:
Dagsböter är efter inkomst ja. Det delas inte ut dagsböter för fortkörningar i normalfallet. Över 30 km/h för fort ryker lappen, och över 50 km/h för fort rapporteras händelsen till åklagare. Då kan det anses att farten i sig har varit vårdslöshet i trafik och då kan det bli dagsböter eller annan påföljd.

Under 50 km/h för fort delas böter ut efter de belopp som finns angivna i den s.k. ordningsbotkatalogen (här finns alla bötesbelopp som kan delas ut utan rättegång eller föreläggande från åklagare, t.ex. cykling utan lyse när det är mörkt, fortkörning och liknande).
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
W2k:
Är nog ganska många som har toppat bilen på motorvägen nångång här,finns ju inte så många andra ställen man kan göra de på,en flygraka då kanske...men även den kan vara något för kort för att komma upp fullt och sen hinna bromsa.

Om man toppar bilen på motorvägen sent på kvällen/natten när de inte är nån bil ute,vad spelar de för roll då??
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Haas, ett flygfält eller en bana skulle vara mitt förslag om man nu måste testa bilen. Det bör inte vara så svårt att hitta ett fält som är tillräckligt långt. Om man inte lyckas hitta ett är det fortfarande ingen ursäkt. Det är en villfarelse att tro att det finns någon motorväg som är helt otrafikerad nattetid. Att du trodde att vägen var tom är en jävligt klen tröst för den/de stackare du tar med dig i döden om du kraschar...

I slutändan handlar det om sunt förnuft. Har man det så inser man att man utsätter andra människor och sig själv för en stor risk om man leker på allmän väg. Det är inte bara olagligt, det är också omoraliskt. Lagar, trafikregler och hastighetsbegränsningar finns inte bara till för att "staten" vill jävlas med oss, tro det eller ej!
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Var med om samma sak i Örebro men det blev inget av det. :)

"The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department...
Men snälla, är det verkligen så hemskt att testa toppfarten på ens bil om motorvägen är tom och bra?
Har ni aldrig besökt Tyskland?

Visserligen så kan jag hålla med om att man ej bör testa maxfarten om det är mkt trafik, för svenskarna är ju inte precis vana vid att man rullar förbi i 200+.
Sedan så vill jag säga att det värsta jag vet är när förare med nytagna körkort ska ut å gasa med sina 10-15 år gamla skitbilar med blankslitna däck och kassa stötdämpare, samtidigt som bilen är full med polare som hettsar en att köra fotare och göra idiotiska manövrar.
Men har man en bra och modern bil, motorvägen är fin och tom( t.ex. en ljus sommarnatt), så anser jag att det nästan är helt ok att testa maxfarten..
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
roobe: Jag var själv i bilen, det var natt och ingen trafik, hade nya däck + fälgar max 30 mil rullade. Var bara sugen att testa när jag skulle hem efter ett jobb. Dom var bra sura, framförallt aspiranten som skulle vara cool men det var surt för dom i sin gamla blåvita 940. Dom gasade som tokar typ 6 km innan dom hann i fatt och tände saftblandarna.. =)

M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Tyskland blir det titt som tätt med. =)

traum:

Tack för infon!

På andra sidan ån, har vi en fastställd summa för alla om hastigheten ej överskrider 20km/h för mycket, vid 21km/h blir det dagsböter. Inkomsten kollas på plats av polisen. Senast fick jag 10dagsböter á 37euro vilket då blev 370€... Hur kul som helst. Tur dock så for detta på år 2003 inkomster, 2004 var aningen högre...

Detta av att jag missat fordonskatten på 120€ eftersom jag inte hade fått nåt betalningskort, men allt är ju på eget ansvar nuförtiden, ett bra och effektivt sätt att ta bort från statens ansvar!

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

kilroy
Dom flesta olyckor orsakas inte av dåliga stötdämpare eller blankslitna däck...de flesta olyckor orsakas av den mänskliga faktorn (läs dåligt omdöme). En bil i dåligt skick kan naturligtvis förvärra ett olyckstillbud men det är inte bilens skick som är det avgörande...det som är avgörande är faktiskt vad som rör sig i knoppen på föraren...Mvh kilroy"Det bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den" Oscar Wilde

Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
SLUTA KÖR SOM GALNINGAR... el. hallååå jag har sett folk kört som galningar & inte har dom toppat bilen på en motorväg direkt.. löjlig

men tillbaka till frågan!.. hmm jag har varit med om liknande & nekade så klart!..
Inga problem efter som dom inte hade mätt & kunde bevisa farten!
& om dom tappar en ur sikte har man stor chans att säga IT was´nt me!
Snuten stoppade mej en gång för fortkörning precis när jag skulle backa ut från en parkering!.. haha dom hade jagat en bil
på en stor väg & tappat bort bilen.. sen såg dom mina lysen vid ett hus efter vägen & trodde så klart att jag var den skyldige!

vad ska man säga dom gör sina tappra försök...

** Live Fast - Die Young **
"k1mzo" hahaha ja fler lär väl komma.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Är väl inte så populärt att predika moral här misstänker jag, men var ju tvungen att försöka i alla fall. ;)
Jeppe W
Toppfarten på en bil kan väl aldrig vara lika viktig som förmågan att för samma bil ta sig runt en given bana på tid...!?? Det räcker tillåmed med en konbana uppställd på en tom parkering kvällstid för att man ska ha riktigt skoj med mycket moderata hastigheter. Vid två tillfällen har jag vart med på IKEA-parkeringen här i sundsvall å kört konbana, kvällstid såklart, polisen dök upp å konstaterade att detta inte var så bra för vitmarkeringarna =svarta streck, kan vi möjligtvis flytta oss en liten bit...!? Kan ju tillägga att längsta raksträcka var typ 70meter.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Det är väl inte så mycket fråga om moral utan om sunt förnuft, kör du för fort så ökar riskerna att nåt skall hända, inklusive att du blir haffad för fortkörning.

Det är så att säga en kalkylerad risk man tar, det är ju bara fråga om omdöme hur stor risken skall vara......

Mats
BMW CS #5847
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
det var ju sent på lördag kväll och det fanns inga bilar ute på vägarna... och bilen var ju en -05 så trafikfarligt vet jag ej...

han som körde är arbetlös just nu och lever på studiebirdrag...har till och med lite skulder... så höga dagsböter blir det nog inte.. men det kommer nog att svida iaf!

dom kollade ju inkomst och sånt skit på plats som någon ovan nämde .... så åklagaren skulle höra av sig inom en månad...

men tycker ni att han ska blå neka till rättsalen lr ska han göra en deal med åklagaren... d va ju ändå 2 poliser i bilen bakom....

och grov vårdlöshet kan det väl inte bli. det va ju bil tomt och helt öde... vägen va i bra kondition och bilen va spreulans ny.

jaja hoppas på det bästa iaf
kilroy
Proceduren hos polisen vid "normal" fortkörning som inte leder till åtal är- Fortkörningsböter är fasta belop beroende på överskriden hastighet och någon inkomstgranskning på plats görs inte vid dessa tillfällen eftersom beloppen inte är inkomstgrundade.- Vid överskridande av hastigheten som kan förväntas leda till allmänt åtal via åklagare (med böter, indraget körkort eller fängelse som förväntad påföljd) tar polisen bland annat inkomstuppgift med avseende på fortköraren. Detta ingår i rapporteringsunderlaget till åklagaren.Mvh kilroy"Rätt använt är livet långt nog."

Seneca

kilroy
Så stor att vi förhoppningsvis inte försöker lösa den här...Mvh kilroy"Rätt använt är livet långt nog."

Seneca

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Känns ju rätt meningslöst att polisen på plats överhuvudtaget ska syssla med inkomstuppgifter på den misstänkte fartsyndaren. Bör ju hanteras av åklagare i samband med att "straff" utdelas.

Konstigt det här med fortkörning/körkortsindragningar, ett av dom få brott där du först avtjänat straffet och sedan får domen...

Finns ju många brott som kan rendera i dagsböter och jag har svårt att tro att polisen sitter och tar inkomstuppgifter i samband med att dom griper någon för andra brott än trafik.

___
//Ulf
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Faan va bra att få böter på taxerad inkomst... För jag har ingen sådan.. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.