AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.770

polisen: "vi åkte i 160 och ni axade ifrån oss..."

Sida 1 av 4
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
har en viktig fråga ang. fort körning...

jag å min kompis åkte på e4 från uppsala till knivsta igår kväll, en sträcka på ca 2 mil.

efter allt vägbygge och 70 sträckan kom 110 sträckan med dubbel fil som vanligt och då sa han att vi skulle testa topp hastigeheten på skiten. bilen är en S60 2.5T -05 och runt 200km/h så blinka en bil bakom med helljusen och vi saktade in.. då slog bilen på blåljusen och bad oss stanna.

vi stannade och dom jiddra lite..

men det viktigaste.
vad kan dom sätta dit han för?
dom sa att dom åkte i 160 och vi axade ifrån dem. då har dom väl ingen riktig fart på oss... visst dom vet att vi åkte för fort.. men ska man få en böter så måste man väl klockas på den riktiga hastigheten?

han nekade till att ha kört för fort och dom skulle kalibrera deras mätare dagen efter för att se hur fort vi igentligen körde... men dom körde i 160.. det säger ju fan inte hur fort vi körde..

radio bilen var en volvo utan kamera på panelen.. dom sa att hade det varit en riktig bil med kamera så va det inge snack om saken.. men nu var det bara 2 poliser som såg att deras mätare visa 160 och vi åkte ifrån..

finns det något man kan göra????

Tveksamt, är dom dessutom två poliser som under ed svär på att den uppmätta hastigheten stämmer så är det nog kört...

Kortet ryker nog i detta fall, sorry.. Kan dom visa på att ni körde ännu fortare (alltså uppåt 200) kanske det blir ännu värre påföljder.
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
dom ksan ju anmäla er för vårslöshet i trafik = inte mycke till körkort kvar.

mvh Erik JAkobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Neka han till fortkörningen så kan det blir rättsak.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hej!
De kan inte göra något. De måste ha en konkret hastighet uppmätt där de följt efter bilen under en viss sträcka och fått fram en snitthastighet. Det är bara att neka.
Att kalibrera hastighetsmätaren dagen efter funkar inte heller, det är som att teckna en försäkring dagen efter inbrottet.

De kan inte säga; "du körde fortare än 160km/h", de måste säga exakt hur fort du körde.

Skrev de nån rapport? Skulle de höra av sig eller vad hände?

Polisen kan knappast anmäla föraren för vårdslöshet i trafik när de inte ens kan bevisa en fortkörning, jag ser inte vårdslösheten i detta fallet.

Det spelar ingen roll att två poliser vittnar under ed. Deras synvinkel och ögonmått får vara hur bra som helst, men det håller inte i rätten, där är det mätinstrument som gäller.

Schnelle fart, Härliche fart.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Herr Gaspedal, när det är så stor hastighetsöverträdelse behövs ingen exakt hastighetsmätning - de kan alltid hävda vårdslöshet i trafiken som brott!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Åker man dit för en så pass grov fortkörning kan man i värsta fall bli dömd till två månaders fängelse... Men saftiga böter döms nog ut i första hand. Hårdaste straffet för ett brott döms i praktiken nästan aldrig ut, inte ens för mord!

//Chrille
li
1.959
liste
535i -89
Johan B - För länge, längesen i en helt annan bil var jag lite väl gasglad och blåste förbi en polisbil i närmare 200 km/h. Poliserna hade varit nere och kollat sommarstugor och var väl inte SÅ imponerade av min körning, men de sa att jag skulle vara "jävligt glad" att de inte hade mätutrustning med sig (eller påslagen, jag minns inte). Skulle de i det fallet kunnat sätta dit mig för vårdslöshet i trafik menar du? Isåfall var de nog snällare mot mig än jag trodde. :)
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
när vi åkte så hade vi ingen bakom oss.. och vi låg först i ca 130 och då kom dom upp i backspegeln.. vi trodde inte det va bängen då dom ej brukar gasa på på motor vägen.. utan ljus iaf.

men dom sa att dom körde 160... och vi körde fortare än dom.. men dom kan väl ej utdela böter för fortkörning då dom ej vet att hur fort han körde.. men vårdslöshet i trafik lär han åka dit för..

rätta mig om jag har fel..

han nekade ju självklart.. men om det blir räts sak... vad händer då? jämfört med att han skulle erkänt att han åkte i typ 160...

dom skulle kolla sin mätare på deras bil dagen efter och se om den visade fel lr om det verkligen va 160 dom körde i.. d va d jag menade med kalibrera..

men tycker ni att han ska total neka hela vägen eller?

dom måste följa minst 500m och räkna ut din snitthastighet under dom metrarna för att det ska vara giltigt, kan bli ganska tufft utan datorer, nu gick det ju väldigt fort så dom kanske vinner ändå
bustorp
Åker han för vårdslöshet så spelar det ingen roll hur fort han körde. Körkortet är väck i a f.
Neka till vårdslöshet är det nog ingen mening med om 2 poliser vittnar emot.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
cane
Ingen chans att klara kortet. Finns inga krav på mätutrustning, räcker med en polis i en vanlig bil som säger att han nollställt trippmätaren och följt efter 500 meter och har en snitthastighet. Vad skrev de? La de med vårdslöshet? I så fall skulle jag satsa på att försöka få till stånd en deal med åklagaren som bestod av ett erkännande men inget åtal om vårdlöshet, alltså endast böter + körkortsindragning.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag har gjort exakt samma sak. En bil kom ikapp mig när jag körde för fort för ca 4 år sedan. Det dumma jag gjorde då var att trycka gasen i botten (jag uppfattade det som om han ville rejsa). Jag drog ifrån honom... När jag senare saktade in kom han ikapp igen i började vifta med en polisskylt i rutan. Det var en civilpolis i sin privata bil. Men jag hade inte en suck. Han var ensam, vi var två stycken. Han sa "jag körde i 200 o kom kom inte närmare er". Jag sa "ni måste ju ha en hastighet för att sätta dit mig, du vet ju inte hur fort jag körde". Resultat = 8 mån utan körkort o 2000 kr i böter! Åkte dit på 200 på 90 väg på E22 strax norr om Oskarshamn.
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
hehe.. jo men prövo tiden hade snart gått ut.. och nu det här.. men han skrev inte på någonting och dom sa att dom skulle skicka vidare det här till åklagaren... hon(åklagaren) bor 2 hus från mig....... =D mohahaha

dom låg ju bakom i ca 2 km... men vi ökade ju på farten hela tiden.. dom slutade ju gasa vid 160.. så dom kan ju inte ta ett medel på när vi drog ifrån dem... då stämmer det ju inte för 5 öre..

han får la ta om körkortet och ta emot en saftig böter. men vart ligger gränsen mellan fängelse och böter för vårds löshet i trafik.. fängelse e la om man plockar nån cyklist eller?

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott 1§

Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter. Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).

Om åklagaren anser att det rör sig om vårdslöshet i trafik blir det sannolikt dagsböter. Fängelse endast om ni utsatt någon för direkt livsfara eller annan fara och handlat helt likgiltigt. Det hela hänger förmodligen på vilka omständigheter som rådde vid brottet, om det fanns fara för annans liv och hälsa osv.

Trådstartarens historia förtäljer dock inte vilka omständigheter som rådde vid brottet (trafiksituationen osv, jag är inte så bekant med E4 Uppsala-Knivsta så jag vet inte riktigt hur vägen ser ut där) så det är svårt att avgöra om det fanns någon direkt "fara".

Men i vilket fall är det fråga om ett allvarligt trafikbrott, mer än 30 km/h hastighetsöverträdelse på 110-väg, och "Anonymios" kan säga hej och adjö till lappen...

//Chrille
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
fängelse delas nästan aldrig ut till förstagängsförbrytare, om det finns nått annat som påföljd

om han skulle bli dömd till fengelse skulle han troligtvis få sammhälstjänst istellet

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag måste säga att jag innerligt hoppas att din polare blir av med lappen under en längre tid, plus dryga böter. Testa topphastigheten på allmän väg? Sådana personer har inte uppnått tillräcklig mognad för att ha körkort. Vad tror du dig kunna få ut av att be om hjälp här, sympati? Att åka fast är risken man tar när man kör på det viset.

Ursäkta om detta låter lite hårt och otrevligt från min sida, men jag blev uppriktigt arg av att läsa inlägget. Alla gör vi misstag men kör man som en galning så får man vad man förtjänar...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har en bekant som för flera år sedan körde ifrån polisen på samma sträcka, fast åt andra hållet. En kväll körde han upp på motorvägen (E4) och gasade iväg med sin motorcykel. Han såg inte att en polisbil befann sig en bit bakom utan vred fullt på sin MC. Polisen kunde naturligtvis inte hänga med och först vid rondellen utanför Uppsala, där motorvägen tar slut, blev han varse polisen, eftersom det upprättats en spärr där. Han åkte givetvis dit, men påföljden blev bara indraget körkort (hur många månader minns jag inte).
W2k: E4 mellan Uppsala och Knivsta är motorväg av god standard med viltstängsel på bägge sidor. Ofta är trafikvolymen mycket låg. Men jag håller med, åker man dit får man stå sitt kast. Sånt är livet.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
"dom låg ju bakom i ca 2 km... men vi ökade ju på farten hela tiden.. dom slutade ju gasa vid 160.. så dom kan ju inte ta ett medel på när vi drog ifrån dem... då stämmer det ju inte för 5 öre.."

De får naturligtvis ett snitt när de kommer ifatt er igen. Turligt nog för din polare så blir det givetvis lägre än vad det borde vara.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Ja, det är väl inte så smart att köra fort om nån hänger bakom. Om jag har lite bråttom, gör omkörningar och så, om det inte är Nisse 65år, eller Kalle 18år som då hänger på av nån jävla anledning, kanske han vill racea? Så saktar jag direkt ner, det kan ju vara civil polis. Är mycket aktsam i trafiken och kör som en kärring enligt sambon. Men ibland har man ju lite överhastighet på 10-20km/h, det tycker jag är mänskligt, men böterna klarar men ju sig utan, därför är jag ja kanske tom lite överförsiktig med bilar runt om mig. Kollar alla jag kör om, på landsväg eller motorväg.

Förresten har ni dagsböter efter inkomst i Sverige?

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

bustorp
Så illa som i Finland är det inte än..............

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.