|
|
|
|---|---|
|
Har någon ett bra tips på ett riktigt bra luftfilter som räcker till 500 hk? Jag har 4" (102 mm) anslutning på turbon och vill ansluta filtret direkt på denna om möjligt. Utrymmer är begränsat, så är filtret så litet som möjligt är det ett plus. Men 500 hk kräver ju sin area... | |
| Kolla pure-pf.com dom säljer Lintec filter eller va dom hette. Dom borde ha några som passar för din motor. Ja ska köra med ett BMC filter direkt på turbon som också har 4" anslutning- men det va inget litet filter :) | |
| Tack för tipset. Finns det fler idéer? | |
_WmB_ |
k/n har väl filter som räcker till 800hk och stor anslutnings area? finns på dahlback racing tror jag |
| Misstänker att ett filter från dom flesta lantmaskiner klarar dina luft behov (och betydligt bättre renande effekt än vad dvs styling filter gör) | |
|
En lantmaskin har mycket sällan över 200 hästar... Ska man se det så, då får du nog gå på ett luftfilter från en lastbil... Men då har du ett GIGANTISKT filter (gäller även traktorer å dyl.) som nästan tar upp halva (nåja..) motorutrymmet ;) // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
Heinz_Keller: Men då kan du nog ge dig på att de renar lika bra som ett riktigt originalfilter vilket man kan börja fundera på om verkligen ett konfilter från någon eftermarknadstillverkare gör. |
|
|
Skit i orginal effekten, det är filterytan som gäller! (och den renande effekten) Lite synd om alla som går på vad alla eftermaknads försäljare berättar! |
|
|
Skulle tro att vilken större traktor som helst har filteryta så det räcker. Dels för att en diesel behöver väldigt mycket luft i förhållande till maxeffekten, dels eftersom det dammar en del runt lantbruksmaskiner, rätt stor marginal för nedsmutsning alltså... Tror också att ett pappersfilter ger bättre rening än skum eller bomullsväv-filter, man slipper kladda med olja också. Att tävlingsbilar osv. kör med K&N och liknande beror nog mest på att de får filtren och mer därtill i marknadsföringssyften... |
|
|
De flesta filter räcker nog längre än man tror alternativt att man har mindre effekt än man tror... Men det som man kanske inte tänker på när det gäller filter är att arean anger gashastigheten och jag skulle tro att den är direkt knuten till reningshalten. Men tja, i många fall kanske det är av underordnad betydelse hur rent det blir. Typ att ett "styling" filter kanske räcker gott... Ett oljat pappfilter är kanske det bästa om man betänker hur bra det renar luften.. //Jesper |
|
|
Haglund >> Reningseffekten uttalade jag ju mig aldrig om, men det har du säkerligen jävligt rätt i! :) Filterarean på ett luftfilter till en volvo L120 ligger på ca 0,5m2 (om jag inte minns helt fel!) :D // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
BMC filter räcker till en hel del Super lemon (jocce´s evo med 500 hk ) körde med såna han konverterade till dubbel filter andra året |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Hur många micron vill du ha på masköppningen på själva filtret och vilket luft tryck har du på insugningsluften genom filtret? mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Om man har dåligt om plats och vill ha filtret på turbon finns det ju bara ett vettigt alternativ. HKS har ett "svamp" filter som är väldigt smidigt, ett sådant ska jag ta hem. Maila om du vill ha ett samtidigt så kan jag ta hem ett åt dig. Dessa filter kan man byta insats på och de har bra flöde. Länk Så ser de ut... |
|
|
johankihl: Bra tips - ser verkligen kompakt ut! Flödar det verkligen tillräckligt för 500 hk utan stort tryckfall? Det är inte ett tvättbart filter m a o. |
|
|
Det är självklart tvättbart, men det är ju alltid bättre med ett nytt:) Det flödar garanterat för 500hk. Suttit på många Supror mm i USA med mycket pulver! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.