AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
998

Hjälp, min ac låter som en 240

Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
All vet väl hur en Volvo 240 med sin remdrivna fläkt låter vid acceleration. Nu låter min E39 523iT likadant. Att det är ac:n är jag rätt säker på eftersom ljudet tystnar när jag stänger av "flingan".

Har hittat lite i forumet men inget som helt stämmer in på mina problem.
sw
460
swe-boy
420D -15
Så låter inte min 240.. inte heller min bmw ;)

Byt rem... eller spänn den du har
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Nu är det garanterat inte en rem som låter uten en vinande ljud från något i kylanläggningen.
sw
460
swe-boy
420D -15
det va du själv som jämförde med ljudet från en slirande rem på en 240.

Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Jag kanske var otydlig. Det jag avsåg var inte någon tjutande rem utan det där vrålande fläktljudet som stiger efter varvtal och sedan sjunker när varvtalet går ner. Det är det ljudet jag tänkte på.
Barre: Jag vet precis vad problemet är! Kärvande expansionsventil är boven i dramat som orsakar det "brölande" ljudet som följer varvtalet. Brukar försvinna vid ca 2800rpm har jag märkt.

Har liknande problem på min och har pratat med två olika BMW verkstäder (Theanders/Förenade Bil) som sagt att detta är ett skönhetsfel som drabbar många AC anläggningar efter några år. Ventilen är billig men det kostar ca 8kkr på BMW att byta ventilen! Bägge verkstäderna rådde mig att inte byta den förrän hela AC anläggningen behövs renoveras som väl kostar runt 10-15kkr då den ändå byts

Mitt tips är att köra loss med stereon under tiden för att dämpa ljudet :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.