AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
793

Få radion att fungera i en ny stereo!

ji
729
jigga
428i coupé -2014
Har precis bytt från min originalstereo (BMW Business RDS) med kasset och radio :) till en enkel cd-stereo. Problemet är att i originalstereon satt 2 kontakter till radion! Den ena av dem passar till den nya stereon också men mottagningen är helt borta och jag hittar inget uttag till den andra lilla kontakten. Den andra är en liten rund kontakt som enligt instruktionsboken heter "Antennendiversity". Vet någon hur jag ska lösa detta?
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Absolut ingen som vet?!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Låter som att det kan vara en antennadapter som behövs, mellan sladden och antennutaget på stereon.

Råkade ut för samma sak i förra Audin. Med adaptern på plats kunde jag helt plötsligt stå hemma och lyssna på norsk P4 med glasklar kvalité :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Justja.. kolla med din lokala bilstereosnubbe, han borde ha koll. Jag svängde in på BRL, så letade dom fram rätt adapter. Kostade typ 100:-

Sex på alla fyra, roligast så!
Är den kopplad till en antennförstärkare? Kolla så att den får fram strömmen så att den startar upp när du slår på stereon.

MVH
Det är nog snarare så att din nya radiola inte skickar ut +12V matning till antenförstärkaren på pinne 16 i BMW stora multi plug ( vit kabel) kolla BMW-ISO adapter du troligen använt och modifera vid behov...

Lycka till

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Verkar som två olika delar här. Har inte den nya stereon det lilla uttaget för diversitykablen så kan du inte köra med diversityfunktionen på antennen. Det finns inga adaptrar osv på denna, dessa gäller endast den större huvudkabeln för antennen.
Du skall dock få mottagning (lite sämre i vissa lägen) även utan diversity, kolla så spänning kommer till antennförstärkaren osv enligt ovan. Borde funka automatiskt om du byter från en BMW-stereo till en annan med samma kontakt osv.

FP
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Tog ut stereon igår och hittade en ljusblå kabel som där stod "El antenna" på. Denna fanns i den bunken med kablar från iso adaptern jag köpte på micro speciellt till bmw. Kopplade inte denna (på vinst eller förlust) till 12 v och plötsligt fungerade radion också! Hade fått för mig tidigare att det var till för såna antenner som fälls upp när man vrider på tändningen :)
Har fortfarande en fråga som jag inte har fått svar på... Vad är antenndiversity och hur funkar det?
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Oj, blev lite fel i det jag skrev :)
Ska stå KOPPLADE IN DENNA.......
Diversity innebär att radion har dubbla radio mottagare ( och dubbla antenner) och växlar omärkligt till den med bäst mottaging ( samt tar emot viss info i "bakgrunden")

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Nu förstår jag :)
Tack ska du ha för den fina förklaringen ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.