|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet var jag kan skaffa en bra avdragare för byte av silentblocken? Vilken typ? Märke? mvh Erik Min: Länk | |
|
Om du annars har tillgång till en gassvets så stoppar du bara en skyddsplåt mellan själva balken och underredet och sedan värmer du som fasen runt bussningen. Den trillar nästan ut av sig själv efter ett tag... |
|
|
Jag tog en allround avdragare med tre klor och satte åt den med en rörtång. Det fungerade för mig! Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
BarablåBMW Det lär ju inte fungerar när man ska ha UT den. |
|
|
Just demontering av silentblock är en besvärlig historia.... BMW har själva inget smidigt verktyg för detta, däremot finns det ett svensktillverkat hydrauliskt verktyg, som rår på de flesta silentblock. Svårt att få tag på dock, och alldeles för dyrt för hemmameken! Har gummiklumpen suttit i 10-15 år och dessutom är trasig, sitter det fast ordentligt, så ett bra verktyg behövs verkligen om det ska gå smidigt. Har man inget specialverktyg går det ändå, med lite envishet, tid och list. Värma med gas kan fungera, men risken är att man tuttar på eller bränner något runtomkring. Då är det bättre att försöka dela silentblocket så man får ur 'innanmätet', sen kan man komma åt att klyva plåthylsan som sitter inpressad i bakaxelbalken med en sticksåg eller ett bågfilsblad. Tar en stund, dock.... sen är det inte världens enklaste att få dit det nya silentblocket heller, man får smörja med diskmedel eller nåt och sen pressa i blocket med t ex en pelardomkraft. I bästa fall glider blocket in utan att man lyfter hela bilen.... Jag brukar hellre lämna bort jobbet till någon som har riktiga verktyg, då går det på en halvtimme! /// Gunnar E. |
|
|
Tack för svaren. Lämnar bort jobbet i stället. Jag har gjort det en gång själv och använde då en sticksåg, men det va ett helsike, därför undrade jag om avdragare. Hittat en kille som gav ett pris man inte kan säga nej till :) Min: Länk |
|
|
Här finns lite info om hur du kan tillverka en avdragare,inpressare Dock varierar måtten mellan olika modeller, men du hittar ganska mycket info om du letar på denna sida Länk Min bil Länk |
|
|
Camata! Mina bussningar hade glidit ner cirka 5 mm, varför det gick att få grepp med avdragaren. Bytet var nog inte nödvändigt men då de blev påpekande från bilprovningen bytte jag. Det blev lägre ljudnivå inne i bilen efteråt vilket ät naturligt med ett nytt och mjukare gummi. Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
BarablåBMW Din bil måste vara konstig. =) Det är ganska bra med tryck på den där rackaren, så att det måste ha varit många udda krafter för att få den att självlossna... |
|
| har nyss inföskaffat nya bussningar till min, det är väl inga problem att montera skiten om man har tillgång till verkstadspress? demontera hela bärarmen och pressa ur/i? mvh johan | |
|
falcon525 Om man tycker att det är roligt, så visst! Varför inte? |
|
|
Det är inte bärrarmen bussningen sitter i, det är i bakvagnsbalken, ett enormt jobb att ta ner den för att byta 2st bussningar som tar 1 timme o byta med verktyget! Annars behöver du nog ett lycka till iallafall...... ///Magnus |
|
|
Knappt lönt att byta själv JWR tog 1800 kr monterat och klart på 520 e34 -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Jag bygge mig ett verktyg, tänkte lägga upp foton och ritning på mektipsen va de lider, men har inte hunnit fixa till text och bilder ännu. Jag såg ett liknande de jag byggt på nån e30 sida som jag inte hittar tillbaka till tyvärr ..... Men med verktygt gick de som sagt mycket smidigt både i och ur :) (Tillläggas bör kasnke att jag bygge på mitt verktyg i kanske 10-20 timmar :) ) Så de blev ett dyrt byte räknat i tid :) Men de va kul å bygge verktyg. // Anders |
|
|
E21-racing bytte mina bussningar idag, tog en timme och jag e klart nöjd. Hade säkert tagit 6 timmar om jag gjort det själv. Min: Länk |
|
|
Det tar inte mer än 1-1,5h om man gjort det ett par gånger och har verktyget, som är ganska enkel egentligen. Visst, en gång är det knappt lönt att byta själv, men ska man göra det på alla sina gamla vrak, spar man lite stålar, och som sagt, med verktyget och lite vana är det en ren njutning, nästan lika lätt som att byta olja. Länk Länk |
|
|
www.jarlsbilservice.com dom tar 1500:- klappat & klart. MVH///Chkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.