|
|
|
|---|---|
|
Plockade ut slutsteget idag och såg att kontakterna på kanal 2 och 4 ut var kraftigt ärgade/oxiderade vid minuspoolerna. Se bild: Länk HUR kommer detta sig??? Jag har ingen aning. Alla kanaler går till egna högtalare. Slutsteget har varit installerat sedan i höstas. Det driver Rockford Fosgate framsystem och koaxialer bak. Alla högtalare är kopplade med kopparkabel för högtalarbruk. Inga andra kontakter är det minsta påverkade - ej heller strömförsörjningne till slutsteget...Det ser ut som ett gammalt batteri som haft sina bästa dagar. Ljudet i bilen är perfekt så vet inte vad jag ska göra (om jag nu bör göra något). Dåliga anslutningar eller? Hmm har använt bra gjejer och pulat med bilstereo i massor av bilar men aldrig haft liknande problem. Någon som har en aning? MVH //Mikee | |
|
Kan vara fukt, olyckligt materialval osv. Kanske nåt i plastisoleringen på kablarna, har varit med om släppmedel från plasten på kabelisolering som frigjorts efter en tid. Möjligen i kombination med att minusanslutningarna värms upp innifrån steget? Många företag marknadsför förgyllda kontakter i alla möjliga sammanhang som det bästa som går att få osv. Vad man inte tänker på är att man kan få ett "galvaniskt element" när man blandar olika metaller t.ex förgyllda RCA honkontakter och förnicklade hankontakter osv. Nu är det sällan riktigt guld i ytbeläggningen men teoretiskt skulle kopparn och den guldfärgade terminalen kunnat ge dylika problem. Om man skall ha nytta av förgyllda kontaktytor så skall båda kontakterna vara av samma material. Terminaler där man fäster kablar borde vara av koppar (oxiderar lätt) eller förtent material. Silver är absolut bästa ledarmaterialet men oxiderar tyvärr också lätt under vissa sammanhang och måste skyddas mot omgivande luften. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.