|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har precis köpt en ny bil jag skulle vilja omlackera. Det är inget fel på den befintliga lacken, jag vill helt enkelt ha en annan färg. Vad kan det kosta att omlackera en hel bil? Finns det någon som har ett tips på en omlackerare i malmö med omnejd? Svar uppskattas | |
|
Hej. Priset beror på hur mkt som ska lackas om och hur seriöst det ska vara. Säg att man inte tar ut några rutor, utan endast lampor, emblem och lite småsaker så kostar det från 14 000 kr och uppåt att göra en omlackering. Sen bestäms priset efter skicket på din bil, tex om det finns bulor, rost osv samt vilket färg det gäller. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
Det bästa är nog att försöka att få nån lackerare att göra det "svart" Lackade min förra bil (CRX) för 6000kr Hade allting i delar huv, dörrar,taklucka mm och en sjuhel.... massa styling delar. Lacken blev spegel blank och jag va mer än nöjd!!! -= B e e m e r =- |
|
| Ring runt och hör med lackerarna. Tror det kan skilja oerhört mycket. Tyvärr kan frågan nästan likställas med "hur långt är ett snöre" :)). Så det är nog det bästa alternativet. Har själv fått prisförlag på mellan 3500:- och 27000:- på hellack av en bil i normalstorlek.... | |
|
kolla med lastbilslackeringfirmor, dom brukar kunna ge bra priser. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Oj, Ska själv nog lacka om min bil nu inom några veckor, Har fått priset 11000kr svart... Då fixar dom all "rost" och alla bulor... Och lackar hela min kjolpaket osv! + Att jag vet att lackeraren är duktig då han har lackat diverse delar åt mig förut! Men 11 000kr är ett bra pris för en Seriös hel lack på en bil inkl "rost"/spackel jobb! Enda jag behöver göra är att plocka bort lister, lampor emblem mm... Och lämna in bilen! Shake That Ass |
|
| bmwlundqvist : Ett snöre är dubbelt så långt som den är från mitten ut till kanten :D | |
|
Håller med bumper. Priset kan variera hur mycket som helst, sedan är det ju så att känner man sin lackerare och vet att han gör ett bra jobb så är det kanske värt att göra det "svart". Men känner man däremot inte till lackeraren, så ska man vara väldigt försiktig, då medföljer ju inga garantier och lackeraren har ju ingen "bunden" skyldigheter om nått skulle gå fel, och du har ju inga papper på varken jobbet eller betalningen. MVH LackForum : Länk |
|
| Min bror lackerade en gammal merca åt mig för nåra år sen. Plockade ur lyktor, lister mm men lät rutorna sitta kvar. Kalaset gick på ca2000:- och blev mkt bra. Betalade endast för färgen å klarlacken. Nu lär inte alla lackerare göra de så billigt, men tror nog man kan få ett hyffsat jobb för 5000 om man har tur. (svart) | |
Smiley© |
Vad som väger in när man ska få ett kostnadsförslag på en lackering beror på vad lackeraren ska göra: Demontera/montera lister, dörrhandtag, emblem, lysen m.m. Slipa och spackla rost. Rikta/spackla igen bulor. Matta ner lacken väldigt mycket pga många djupa repor m.m. Ska det lackeras på insidan av dörrar/luckor och i dörrhål. Ska det läggas på grund/solid/metallic/klarlack. Finns det plastdetaljer som kräver speciell grund/mjukgörande färg. Vilket resultat man vill ha på lacken. Vilken bilmodell det är spelar en viss roll också eftersom bilar är olika stora och olika svåra att lacka. Det finns säkert mer saker som väger in vad slutpriset blir.... Så att bara fråga vad en lack kostar går inte att svara på utan att veta exakt vad som ska göras. Dom som skriver att dom får en hellackering för 3-4000:- kan inte få bilen seriöst lackerad eller så behöver inte lackeraren betala för materialet av en eller annan anledning... Sen kostar boxen rätt mycket att starta upp om man vill värma på lacken efter slutförd lackering. Jag känner en lackerare och jag betalar betydligt mycket mer än så för lackering, iofs så har jag aldrig lämnat in en bil för omlackering som är ihopsatt, lackar alltid mina delar löst för att få ett så bra resultat som möjligt. Lacka en bil i delar är dyrare än att lacka en bil som är ihopsatt, eftersom det går åt mer färg och tar längre tid att lacka allt löst. Har man rost på bilen är man oftast tvungen att demontera detaljen (alt. demontera massa saker runt den detaljen) som ska lackeras om för att komma åt och få bort all rost om man inte vill att rosten ska vara tillbaks efter nästa vinter. Nackdelen med att lacka alla delar löst är att hanteringen av dom kan vara rätt knepig för att inte repa detaljerna innan dom är monterade på bilen igen, gäller speciellt tyngre/större saker som dörrar/motorhuv/bagagelucka m.m. edge: Idag får man väl inte ens materialet för 2000:- , tror att materialet går på närmare det dubbla om det är en normalstor bil som ska grundas och har klarlack. Sen beror ju priset på vilket fabrikat lacken har eftersom det skiljer rätt mycket i pris på dom, PPG, Spies Hecker, Max Meyer, Standox, Sikkens m.fl. /Thomas |
|
Kan nog hålla med om att just lackeringsjobb är extremt svårt att skriva ett kostnadsförslag på... MEN,om en lackering kostar mer än 20000kr totalt så skulle jag vilja ha ett perfekt resultat för att vara nöjd...Beror ju på hur man åtgärdat( som redan sagts) rosten som alltid kommer fram vid demontering av lister, kofångare, blinkers,lyktor osv..Tennspackling,grundning mm. kräver ju tid.. vilket kostar. Mvh Janne. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Vad kostar en ny lack??? = Hur långt är ett snöre!!! Allt beror på!!! MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
Tillägg>>>Beror till mångt o mycket också på hur karossen är från början...dvs hur "rak i plåten" den är + även då hur mycket rost det finns.. Mvh Janne. |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Min hellack i polarissilber 060 på min M635:a,kostade mig 25k.....under bordet!!! Men den lacken är jag helnöjd med,och den fick göras om en gång! Har dessutom 6 lager klarlack över. MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
Gyllene regel nr 1!!! Man får vad man betalar för!! MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
Ja...så är det. Vill man ha 6 lager klarlack + en extra omgång för att bli nöjd :), så var det ju ett bra pris :) Beror ju också på hur bilen används vilket lackresultat man kan vara nöjd med.... En renodlad entusiastbil som körs helgfria dagar i Juli ;),eller en "normal" brukslack på sin "varje dag bil".. Mvh Janne. |
|
Min är i utställningsskick,med utmärkelsen,peoples choice under BMWcs årsträff under lördagen på Ring Knutstorp2007,samt en 1:a placering under annan utställning! Men man ska väl kanske inte endast tacka lackeringen pga detta! =) MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
Mjo, sedan dem lacker man brukar kunna få för ca 2-4000 brukar endast vara uvändigt, rutor osv kvar, inte lackerade i delar osv... sedan kan man juh göra som jag brukar göra på mina dynghögar till slit o släng bilar, slippa ned/matta av lacken blåsa den med billig mekan lack typ jotun eller nå, gjorde de på tjejens bil i sommras, alls som allt gick det löst på 1000:- med grundfärg, färg och lösningsmedel till färgen, räckte då till ca 7lager färg på bilen, blev riktigt blank och fin faktiskt. får se hur den ser ut till sommaren, mend et e en gammel volvo turbo hon åker så... hon e nöjd me tanke på hur lite de kosta, dem pengarna brukar man annars få betala bara för att få typ en vinge lackerad |
|
|
Hej Seriös lack med tolerant resultat går inte att göra under 20 000kr, under detta pris blir det för mycket ideellt arbete för att det skall bli bra. 20000-50000 för en RIKTIG lackering av bilen! Men......då är vi där igen..... det finns lika många uppfattningar om vad som är en "riktig" lackering som det finns människor, alltså ganska ointressant jämförelse. Mvh Skalman |
|
| M635 forever: Mellanslipa de hela 4 gånger för 25"? De va snuskit billigt isf!!:-). Min bil är mellanslipad en gång o har om ja inte minns helt fel 3 lager klarlack (2 lager första gången,mellanslip sedan ytterligare ett lager), fast jag gav betydligt mindre än va du gav:-) | |
Fråga mig inte hur de lackerade den,får goda vitsord överallt betr. lacken hursom. Jag strippade ned bilen,och körde ned den till dom. Glasen var urplockade,dörrar,huv och baklucka var lösa. Sedan gjorde de resten. MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.