|
|
|
|---|---|
Carl Adam Andersén |
Har en tomgång som pendlar upp och ned men som blir stabil(dock låter den juh inte najs) när man tar bort oljestickan. Varför blir det så? |
|
Igensatt luftfilter? Kärvande luftmängdsmätare? För 'fet' blandning på tomgång? Feljusterad tändning? /// Gunnar E. |
|
Carl Adam Andersén |
Jo det e någon vajjsning har jag förstått men varför stabiliseras den om man tar bort oljestickan. Rent tekniskt. |
|
Samma sak om du öppnar oljelocket eller hur? Du tillför lite extra luft till insuget via den (normalt) slutna vevhusventilationen. FP |
|
|
Hej Carl Adam Du har med all sannolikhet ett problem som är förknippat med vevhusventilationen. Det bildas med andra ord ett övertryck i vevhuset som motarbetar motorns gång, vilket av naturliga skäl är mer kännbart vid tomgång men det märks även under normala driftsförhållanden. I sådana fall brukar motorn vara mindre varvvillig samtidigt som oljeförbrukningen ökar markant, vilket syns i färgen på avgaserna (kolla i bakspegeln när du släpper gaspedalen). Vevhusventilationen är sluten d.v.s. skadliga oljeångor och gaser som bildas i motorns vevhus återförs till motorn och förbränns tillsammans med insugningsluften. När du lyfter oljestickan utjämnas trycket i vevhuset, d.v.s. övertrycket försvinner, och motorn kan då gå lättare. Jag vet inte i detalj hur detta hanteras i en BMW-motor men det är ganska troligt att du har en igensatt filter eller en dåligt fingerande ventil mellan vevhuset och insugningssidan på motorn. Ha det gott Ellinas |
|
Carl Adam Andersén |
Man tackar :) Ett olje/filterbyte skulle alltså vara bra? |
|
Det råder svagt undertryck i vevhuset pga anslutningen till insuget. ta bort påfyllningslocket och sätt handflatan över så märker du, skulle där vara övertryck så är det allvarligt. Att tomgången påverkas beror på att motorn får ett extra luftflöde när man öppnar, och om du upplever att tomgången stabiliseras så måste det bero på fel i den normala tomgångsregleringen. Denna består i en ventil "tongångsmotor" som just tillför rätt mängd luft för att ge bra tomgång. FP |
|
|
hmm, min går sämre, nästan dör på tomgång om ja lyfter stickan eller locket.... Länk min pärla |
|
|
Fullt normalt, eftersom tomgångsmotor osv är avstämda för drift med slutet vevhussystem. FP |
|
Carl Adam Andersén |
Ok altså jag tog bort den vad jag tror var tomgångsmotorn, 10x3cm cylinderformad med 4 slangar till sig som satt under insuget, och rengjorde men det blev ingen skillnad. Den e kanske helt kass. |
|
Folke, du skriver: "skulle där vara övertryck så är det allvarligt." Vad kan det bero på om det är övertryck i vevhuset och på vilket vis är det allvarligt? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Övertryck i vevhuset beror oftast på igensatta slangar/ventiler. /Per |
|
|
Carl Adam: Kolla du ifall "tillsatsluftsliden"(delen med de 4 slang anslutningar) fungerde?"Kolven" skall röra sig mot stängt läge när man sänker ner den i kokande vatten.Hade själv en gammal E30 med strulande "tillsatsluftslid"(koven rörde sig ej),men efter grundlig rengöring o mängder av 556 o annat:-),så "lossna" kolvem o rörde seg som tänkt.Tomgången blev normal efter denna operation |
|
Carl Adam Andersén |
Dawwe: Jo det var den jag tog bort, satt nån fjäder i den och nå annat. La den i avfettning 20 min, trodde det skulle räcka. Provade inte kolla om den stängde sig i kokande vatten dock. Jag får väll göra en ny operation på den :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.