AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.168

Imma på vänstersidan

Frågor och frågor...

Får lätt imma på vänstersidan under vintern nu. Även när någon sitter på höger så är vänster värre. Vad kan detta bero på... Fuktiga filter eller något? Byter de inte till nya sådana på inspectionen? "FYJ" är garageboende normalt så det kan inte vara fuktigt hela tiden. Någon som vet?

Ha en fin...

T
E39 är det förstås!

T
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är väl 2 filter ett per sida? Prova med att lyfta ur det vänsta filteret och se om det blir bättre. Annars så kolla om du har samma temperatur som kommer ut på båda sidorna, om inte så kan det vara Klimatautomatikens sensorer, en per sida som sitter i kontrollpanelen. Det kan ju vara damm på temperatursensorn! Nästa möjlighet är att värmeventilerna inte fungerar eller kärvar. Se Mekartips om detta.
Sista, värsta och minst troliga möjligheten är en liten läcka i värmeelementet, kylvattnet förångas då det läcker ut och bildar ånga.
En start!

Mvh, Steaman
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Har samma problem med min, värst är vänster dörruta bak, tror ventilationen är för dålig, jag har även testat med att köra med ac:n på utan något bättre resultat.

CHS
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Christer: hur förklarar du i så fall att det immar på vänster och inte på höger sida även om det sitter en passagerare där? I min bil så immar det inte alls!
På sidorna har jag inte heller någon imma, bra med dubbelglas!

Mvh, Steaman
Tråkigt att dert skall behövas dubbelruta... För billig bil tydligen...

T
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Förklaring enligt Askens (visdomsbok): Person X dunstar det kroppsvärme och fukt ifrån när man kommer in i ett bilklimat som är varmare än ute. Om fläkten inte ställs på max hinner inte luften cirkulera och bytas ut. Självupplevt.... Dubvbelruta hjälper inte heller, har provat, massa fläktfart hjälper.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag jämför bara med min tidgare bil, en Volvo 945, där hade jag inga problem, även utan fläkt. Det är nog det ända jag har att klaga på, annars är BMW:n bättre på allt.

CHS
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
T, jag tycker inte att du ska ge upp ännu, även om Asken sprider sin visdom (visdom kommer ju med ålder så hur vis är han egentligen?).

Jag kan komma på 3 anledningar till att du har mer imma på vänster sida, förutsatt att alla inställningar är lika:
1. Du har mycket fukt på golv och mattor på förarsidan. Golvvärmen förångar vattnet som sätter sig på närmaste kalla ytor.
2. Du avger mycket mer värme än din passagerare. Du är varmare eller större!
3. Den avgivna luften på vänster sida är fuktigare (se mina tidigare teorier), har lägre luftströmmar (t.ex. igensatt vänster filter) eller temperaturen är lägre (se tidigare inlägg)

Mvh, Steaman
1. Torra mattor, kollade med rekondgrabbarna när de fräshade till bilen ännu mer förra veckan.
2. Visserligen större än min flickvän, gått upp några kilo kring jul har väl alla *ler*
3. Tror på filterteorin... Kollar nog det först.

Fast kan ju skala av några kilon oxå kanske... för säkerhets skull.

Tack även denna gång för inläggen. (Bra ställe det här tycker jag)

Ha en fin ....

T
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Har samma problem på min , även med passagerare. Det blir inte någon imma alls på passagerarsidan.
Har inte tittat så noga men det ser ut som defrostermunstyckena sitter olika förhållandevis till rutan på höger resp. vänstersida.

W
Jb
8
Jbn
523 -98
Samma på min med, vänsterrutan immar igen, ökar man fläkten så försvinner det efter en stund, men så fort man slår på "auto" igen på klimatanl. så smyger imman tillbaks igen...
stimpenbmw
Har imma på min väsnter ruta och vänster på framrutan. Skitstörigt. Får ha på 3an på fläkten och då går det bara sakta bort på vindrutran
Samma problem här... vänster bakruta immar lätt igen. Mer ös på fläkten brukar lösa det, men det är irriterande på en sådan kvalitétsbil.

Gör det med stil.
Pe
11
PetriV
540i -97
På min immar höger bakruta igen, fast det bara är jag i bilen. Filtrena är nyligen bytta. Har inte BMW haft problem med läckande lister vid rutorna? Det kanske är fukt inuti dörren som orsakar imman... Bara en teori.

/Petri
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det låter som de flesta av er tror att E39 är en bil som har underdimensionerd klima och blir immig. Jag tror inte att en felfri immar igen under normala förhållanden utan NI har något problem med era bilar! Jag själv har ingen imma i min bil!

Mvh, Steaman
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Det är väldigt många, även jag, som har problem med imma i E39:an. Jag tror systemet är underdimensionerat. Vad som förbättrar situationen har jag märkt är;

1. Nya mikrofilter
2. Inte sitta med vänsterarmen uppe på "fönsterkarmen"
3. Köra ACn på klimatorn även på vintern
4. Inte tro att det går att stiga direkt in i bilen från träningen utan att ha duschat ;-)
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag stänger aldrig av Ac:n! Jag kan inte finna någon anledning till att göra det!

Mvh, Steaman
Si
70
SiggeL
330i e90 -05
Har samma problem. Det blir bättre om man kör med AC:n på och väljer att luften skall strömma uppåt mot rutorna istället för auto.

/S
Får sluta "croma" armbågen... *ler* Trodde jag var ensam om detta men nu känns det bättre. Iofs tråkigt med en brist i ens bil...

Byter inte BMW microfilter när bilen är inne på inspection?

T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.