|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har fått ett bra erbjudande att köpa en Rockford Fosgate P310D2 av en vän. Det finns ingen låda, så sådan måste byggas. Jag kan inte fälla baksätet i E30n så jag antar att det är en bandpass låda som gäller? Kommer en 10a med bra steg att räcka? Tacksam för svar! /Manray/ | |
|
Ett snabbt svar vore guld! :) /Manray/ |
|
Robsarve |
Kolla med BRL, de bär ju ha lådförslag för det de säljer. Om en tia räcker till dig är omöjligt att svara på, men en del bas blir det iaf! |
|
Ska kolla med de, tack! Hoppas det räcker med en då... :) /Manray/ |
|
| Kolla om basen är lämpad för bandpass först. Det är inte alla som är det. | |
|
Okej. På vilket sätt kan en bas vara mer anpassad för t.ex sluten eller just bandpass? Låter rent genrellt en bandpass med en 10a lika mycket som en sluten med en 10a, eller hur funkar det? Inte så high på området... :/ Mvh /Manray/ |
|
| Vilken typ av låda en bas passar bäst i bestäms av dess småsignalparametrar. En bandpass brukar ha högre verkningsgrad än en sluten låda. Med andra ord bör den låta mer, men bara inom det frekvensområde den är avstämd för. | |
|
Högtalarens parametrar För att rätt kunna räkna ut en lämplig låda till ett element måste man ha rätt parametrar. Dom kallas för Thiele Small parametrar som är efternamnen på två Australiska ingenjörer som forskade mycket inom högtalarteknik och som för många år sedan presenterade detta sätt att analysera högtalarens egenskaper. Det är dessa parametras som idag används för att räkna ut en låddesign: • Fs: Elementets resonansfrekvens, i fri luft, mätt i Hertz • Qts: Elementens totala Q-värde mätt i fri luft vid resonansfrekvensen • Vas: Ekvivalent luftmängd, dvs. den luftmängd som har samma fjädringsmjukhet som elementets upphängning. Mätt i liter • X max: Talspolens överhäng • Ref: Elementets verkningsgrad vid 1 watt & 1 meter i decibel • Z: Elementets nominella impedans i Ω Varje högtalare är inte anpassad för basreflex eller bandpass. Kolla med ex BRL om den är lämplig till bandpass. Bara att skicka ett mail till dem eller söka runt på nätet ex Rockfords hemsida osv. MVH |
|
Robsarve |
Normalt vinner du ett några dB på en bandpasslåda, men det beror på hur bra basen passar i lådan och hur stort frekvensomfång lådan skall spela. Tror att din bas skall funka fint i bandpass, rockfords billigare brukar ha såna värden. Men som sagt, det är BRL som säljer, försök få lite support från dem! tycker Erik |
|
Tack grabbar! Ultima forumet (och användarna) ;) Har mailat supporten nu, annars får det bli att gå dit! /Manray/ |
|
|
Ännu "en" fråga :) Hur funkar det egentligen med att dra portarna till hålen i hatthyllan? Drar men EN port eller två? Det är ju lite avstånd mellan hålen så måste man bygga en bred låda för att ha portar i varje hål i hatthyllan? Bygger men en så hög låda att portarna är precis vid hatthyllan eller har man så pass långa portar att de når upp till hatthyllan? Många frågor, ytterst tacksam för svar! :) /Manray/ |
|
Robsarve |
Till en tia brukar det räcka med en 4" port. Du får inte ändra de angiva portarnas längd, det är mycket viktigt att den är korrekt. Däremot så skall du anpassa volymen i lådan efter hur mycket av porten som är i lådan. tycker Erik |
|
Okej. Så portarna måste inte direkt gå upp till hathyllan? Utan det räcker att det finns tomma hål så lite av luften kommer in till kupén? /Manray/ |
|
| Det är en fördel om de går ända upp. Dels är det bättre ut ljudkvalitetssynpunkt, dels kan du täta kring portarna, så att inte vägljud från bagageutrymmet läcker in i kupén. | |
|
Men då ändrar man kanske portarnas längd, vilket Robsarve inte rekomenderar?! /Manray/ |
|
|
Basröret behöver inte sitta helt i lådan det går bra att dra upp det om man kompenserar volymförändringen i lådan. Drar du upp röret så att det motsvarar 1L så måste de lägga i klossar som gör lådan 1l mindre. (alt räkna om lådan). Det är bäst att sätta portarna i hatthyllan om det är bandpass. Dock så är det inte det lättaste och smidigaste. Viktigt är att täta och använda basportar för att undvika blås/missljud. |
|
|
Ok, svårt det här... Var på BRL, de rekomenderade en sluten låda till min bil. Att bygga en bandpass trodde han skulle gå på 2500 bara för lådan... Han var inte så säker på sin sak verkade det som, ska åka förbi en annan BRL imorrn... /Manray/ |
|
| Oj, 2500 för lådan, det var dyrt. När jag byggde bandpass i E36:an jag hade förut skaffade jag MDF själv, lät en snickare kapa till bitarna och limmade och skruvade ihop själv. Det är ett rätt trevligt jobb, om man fått rätt mått tillkapade, annars kan man nog få svära en del. | |
|
Hej kör själv en bandpass med en 10" i min E30 jag låter mina portar bara vara inne i bagageutrymet. låter super bra ändå har spelat så högt att min backspeglar trillat av 3 ggr. sen att bygga en bandpass om du gör det själv kommer det inte att gå på över 800kr och för en 1000 kan du göra fronten i glasfiber och få trevilga former. men då blir volymen i lådan något svårare att räkna ut. ;-) no balls no baby! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.