AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.749

Kamrem tappat tänder.

Pe
14
Perkar
325 coupe svart -07
325 coupe vit -07
Eländes elände. Min 316 -90 tvärdog. Gick lätt på startmotorn. Mycket riktigt, visade sig att kamremmen tappat alla tänder nere vid vevaxeln. Remmen bara bytt en gång och bilen har gått 19´mil, så jag antar jag får skylla mig själv.

Nå, har iaf köpt en ny rem som jag tänkte få dit för att därefter mäta komprissionen. Det värsta är att jag inte vet i vilket läge axlarna ska vara i.
Har sett en pil på kamaxelhjulet. Har också sett ett litet märke på en tand på vevaxelhjulet. Däremot har jag inte lyckats hitta nogot motsvarande märke på motor, varken till kam-, eller vevaxel.
Såg i något inlägg här att M40-motorn saknade märkning. Kan detta verkligen vara möjligt?

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Ledsen att behöva göra dig besviken, men du får nog bereda dig på ett betydligt större ingrepp än att ersätta kamremmen....
Har den 'kuggat fel' lär flera, om inte samtliga, ventiler ha gått i närkontakt med kolvarna, vilket allra minst innebär krökta ventiler och noll kompression. I värsta fall har du fått sådana skador på kolvar, lager och vevaxel att hela motorn i princip är skrot.
Vet inte hur märkningarna ser ut på M40, men normalt ska 1:ans cylinder vara i ÖD (övre dödläge) när du ställer in märkena på kamaxeldrevet. En ÖD-märkning borde finnas på svänghjulet, om inte annat.

/// Gunnar E.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Vevaxeln låser du genom att sticka in en 8mm borr på blocket bredvid startmotorn..finns ett hål där som ska linjera med motsvarande hål i svänghjulet. Men eftersom remmen är av måste du kolla så att kammen står rätt genom att titta på den och se efter att ettans nockar pekar uppåt och att den fyrkantiga delen på kammen står parallellt mot översidan av topplocket...
Men som gunnare skriver så är det nog tyvärr en del motorskador att vänta...
Pe
14
Perkar
325 coupe svart -07
325 coupe vit -07
OK! Men nu ska vi inte måla fan väggen ännu.
Förstår jag rätt?
Där finns ett hål där jag köra in borr. Detta motsvarar ett läge på vevaxeln. Därefter måste jag hitta rätt läge på kamen vilket jag gör genom att vrida kamen tills 1:ans kamnockar pekar uppåt (samt fyrkant parallell).
Uhm.. vilken var nu ettans cylinder?

Jag bytte kamrem på M40 för bara någon vecka sedan, och jag blev rädd när jag såg hur remmen satt. Visserligen var det inget fel på själva remmen, men den var inte spänd över huvud taget. Det var ett spel på långt över en centimeter, och det var knappt så att det gick att spänna upp med spännrullen. Måste vara en riktig skitrem som har töjt sig så. Men jag hade tur, jag han upptäcka det innan jag fick haveri.

Ettans cylinder borde vara den längst fram. Det brukar stå nummer på tändkabeln annars, och så står det på fördelarlocket.
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Cylinder 1 är närmast remmen...

Mvh Andreas
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Baalzamon:
du han visst före:)

Mvh Andreas
Pe
14
Perkar
325 coupe svart -07
325 coupe vit -07
Ok, ettan närmst remmen. Jag noterade också att remmen måste varit väldigt slak då den tydligen fladdrat mot godset på ett ställe. Dessutom verkar lager på rullar vara dåliga. Jag bytte termostat för några veckor sedan med följden att där säkert rann ner en del kylarvatten bland rullar m.m.
Förmodligen var det väl droppen...
Petri, har jag förstått dig rätt?

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
En polare var ute för samma sak på sin 318 me M40 motorn... helt rensade tänder där nere..

Motorn klarade sig dock galant. på med en ny rem och sen ut o gasa...
Pe
14
Perkar
325 coupe svart -07
325 coupe vit -07
Det var tjejen som körde bilen. Hon hörde inget specielt när den dog. Det låter inte så farligt när man körde startmotorn heller,så jag håller tummarna.
Det finns många olika uppgifter på när det är dags att byta här på forumet. Kan bara tala om vad de sa på den tidigare auktoriserade verkstaden i halmstad. 8000 mil enligt handbok, ändrat till 5000 mil.

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Tänk på att om du vrider motorn och kammen står stilla så kommer kolvarna att ta i ventilerna. Nu har du ju ingen aning om vart svänghjulet/kolvarna är. Ta ur stiftet på ettans cylinder och kolla vart den kolven är. Med lite (mycket) tur så är den i toppen och kamaxeln står med bägge nockarna uppåt.. Om inte så måste du släppa upp kammen när du vrider motorn till rätta. Annar så kommer kolvarna slå i ventilerna. Iofs så har dom ju redan slagit i ventilerna om kammen står fel... Det är inte ultimat att använda en 8mm borr för att låsa svänghjulet/vevaxeln. Hålet i svänghjulet är 8mm, men hålet genom blocket är något större. Kommer ej ihåg, men ca 10 mm. Om man kör med en 8mm borr så får man alltså ett litet glapp, och motorn blir ej helt korekt inställd. Kolla in denna länk: Länk

Jag skulle rekomendera att du börjar leta efter en "ny" motor. En kompis körde slut på sin för ett tag sedan, men hittade en "ny" med låda, lm-mätare och all el inkl styrbox för 1000:- Så haveriet behöver inte bli så dyrt. -Om man kan skruva själv.

Lycka till!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det brukar inte höras inne i bilen när kolvar ock ventiler möts, så det ger ingen vägledning att din tjej inte hörde något speciellt.
Att vrida runt vevaxeln lär inte göra någon mer skada på motorn - den har snurrat ett antal varv redan med stillastående kam, så eventuell skada är redan skedd. För att däremot undvika att skada eventuellt oskadade ventiler, bör du ställa alla kolvarna i 'mittläge' (alltså ett kvarts varv från ÖD) innan du vrider kamaxeln till nolläget - när sen kammen står i läge kan du vrida tillbaka vevaxeln (närmaste vägen, så att säga, så kolv 1+4 går uppåt och 2+3 nedåt) så 1:ans kolv hamnar i ÖD. Sen kan du montera den nya remmen och be till högre makter att allt fungerar.... vilket tyvärr inte är särskilt troligt, men trots allt värt en koll!

/// Gunnar E.
Pe
14
Perkar
325 coupe svart -07
325 coupe vit -07
Ja, du har hänvisat till den länken förut. Den är bra men säger samtidigt att det inte finns någon märkning.
Eftersom vi har kört med startmotorn så har vi förmodligen redan krökt ventiler, så är det kört så är det.
Men det är klart att jag får tänka för innan jag vrider på kammen.

När jag väl lyckats låsa vevaxels läge. Ska detta då motsvara ettans cylinders övre dödläge?

Pe
14
Perkar
325 coupe svart -07
325 coupe vit -07
ok, den första frågan fick visst svar på medans jag formulerade den från gunnar e. Men när jag låst vevaxeln, vilket läge ska det motsvara på kamaxeln?

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Perker: Ja,Nnär du låst vevaxeln så är det tändläget - alltså ska kammen stå som jag beskrev ovan.Egentligen ska man ha en fixture för att låsa kammen men det går med lite känsla att få kammen rätt ändå...
Pe
14
Perkar
325 coupe svart -07
325 coupe vit -07
Hade 10 kg på cylinder 1. På de tre övriga nådde visaren inte ens upp till skalan. Antar att jag fått dit remmen rätt eftersom jag har komp. på en cylinder. Verkade också fungera bra enl. beskrivning med borr osv.
Hopp.. det är nog bara att bita i det sura äpplet. Jag är rädd att bilen sista färd till skroten närmar sig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.