AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.570

Fästa ljudisolering i dörr

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Rev bort dörrpanelerna (och vidare ljudsisoleringen) för att smörja upp dörrstoppen lite.
Nu undrar jag om någon vet vad det är för någon rolig massa som BMW använt för att fästa skumgummi plattan med och vad som kan vara lämpligt att köpa och använda istället. Tänkte bara bättra på fästet lite på vissa ställen.

Här är en länk till en bild på skumgummiplattan som sitter mellan dörrpanel och dörr
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eftersom jag tjatar på andra att följa upp sina trådar så måste man ju föregå med gott exempel :-)

Det är en typ av butylband som används, köpte det på Mekonomen och det fungerade fint (även användbart till annat)
Länk
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gaffa-tejp ("silvertejp") av god kvalitet fungerar bra, kan även användas om det blivit revor i tätskiktet (ljudisoleringen).

En verkstad jag pratade med, använder rut-lim - "då lossnar det aldrig" som han sa...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Butylband, kattskit, tyskband. Kärt barn har många namn. Ser alltid till att ha en rulle hemma. Asbra för att trolla bort oljud i bilen som rasslande plastbitar och liknande. Köper man rätt sort är det även lätt att ta bort igen.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Finns en liknande variant med alufolie på ena sidan för billjudsbyggare, går att kan köpa på mycket större rullar. Blir en jävla skillnad om man klär hela insidan av dörrarna med det. Funkar asbra till hjulhus och liknande om man tycker att det låter mycket om däcken.
ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
Hej biltema har ett antal varianter ifrån 55kr o uppåt. dämpade mitt bubbelkar som lät ganska högt det blev en stor skillnad janne
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Rubriken är lite missvisande (har lärt mig lite sen jag skrev inlägget), det är ingen ljudisolering utan det är i första hand en fuktspärr.
ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
Okey du menar pappen eller plasten som sitter innanför dörrsidan gaffatejpen funkar bra som Johan B skrev
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, bild finns i första inlägget (tråden handlar ju om fästmetod för just denna detaljen - var det ingen som läste hela tråden?)
Länk

Silvertejp fungerar också fint, har dock en tendens att lämna kvar rester om det får sitta en längre tid - men här pratar vi ju om dörrplåt som täcks av dörrsidan så då spelar det inte lika stor roll. Men har man butylband hemma kan man ju lika gärna använda det - ser lite bättre ut än silvertejp - fast den enda som ser det är ju oftast bara en själv :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.