|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett problem med min 318is-95. Vid fullgas drar den bra upp till 3000rpm sedan avtar accet en aning till dess varvräknaren passerar 4800, då kommer den igen med ett ryck och går sedan bra till varvtalsregulatorns ingrepp. Vad kan detta bero på? Det finns ingen hörbar misständning och motorn går bra i övrigt. | |
|
Vid ett visst varvtal har din motor full effekt, så är det på alla bilar. T.ex på min bil accar den någorlunda sen vid 3500varv så får den full effekt o accar bra mkt bättre. P.S 318 e inget du ska acca med, bra bruksbil däremot. |
|
|
Ja men bilen kom igen med ett ryck utan att ha misstänt sa ICKX. Den verkar få magert med bränsle innan rycket, så jag gissar på luftmängdmätaren. Nisse |
|
|
Det är inte meningen att man skall dra den så långt på samma växel;) Du har väl variabel länd på insuget, en läng mer lämpad för låga vrv och ekonomi körning och en för högre varv och mer effekt. Skiftar över vid något visst varvatal. |
|
|
Ryckningar i högerbenet? ;-) Mvh. /Kjell |
|
| Låter som att det kan vara igensatt luftfilter eller bränslefilter. Hur långt har bilen gått? | |
|
Bilen har gått 12300mil. Jag läste nyss på något engelskt forum, om en -is ägare som monterat ett trimchip. Han hade också ett ryck vid 4800v/m. Det berodde på det variabla insuget! Det ska alltså vara så. Hursomhelst blev bilen mycket bättre i mellanregistret och rycket vid 4800, blev efter chipstrimmningen en smidigare kraftökning istället! Det verkar som trimchip är lösningen för mig? Undrar vilket chip han hade... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.