AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.214

318 -87 rycker och går illa. Hur mäta LMM?

de
16
dengroth
318 i -87
525 i -01
Bilen går allmänt ryckigt och dåligt och har tappat tomgången under vinterförvaringen.
Har bytt lmm till en som jag inte vet om den är riktig, fick med den för en billig peng när jag köpte en luftburk på skroten eftersom den gamla var sönderrostad. Kan ju anta att den gamla LMM:en är trasig. Bilen går "märkbart" bättre med den nya LMM:en, dock har den ingen tomgång alls med den "nya".
Men när den gamla LMM:en satt på hade den tomgång på cirkus 600 rpm.

Skulle även vara bra att ha lite värden och hur man ska mäta upp t.ex tempgivare och andra viktiga givare, är inte så jättehaj på dessa motorer...
NF
440
NFd
325im -87
Testa om den får tjuvluft, med startspraymetoden.

Nisse
de
16
dengroth
318 i -87
525 i -01
Det har jag gjort, utan framgång.
Ingen som har några värden på LMM/tempgivare osv?
Le
74
Leif_325
Bmw 328ia e46
jo men visst har jag det jag mätte upp min för en månad sen pga samma problem och min var något låg och den låg på 1,402 v Börvärde var 1,450 v men det var ingen fara sa han mitt fel var att kallstartskontakten under insugsröret eller vad man ska säga lossnat, kolla så att alla kontakter är riktiga..

Leif_325
de
16
dengroth
318 i -87
525 i -01
Alla kontakter ser bra ut.
1,450 v, okej. Men hur mäter man det, vilket/vilka stift?

Finns det nåt sätt att läsa av felkoder på?
Snart säljer jag bilen till bättre behövande!
Le
74
Leif_325
Bmw 328ia e46
dengroth, okey och alla sitter i riktigt? jag mätte upp min hos min lokala bilels firma kostade en hundring ungefär, ja det finns mätinstrument för att läsa av felkoder, fungerar som en färddator ungefär (dock lite mer komplicerad) en kompis har sånt till sin e30, men har du inte det så kan ju säkert bilels firmorna ordna det oxå, och klart att du inte ska sälja bilen såvida du inte ska byta till en e36 då såklart =)
NF
440
NFd
325im -87
Är tomgångsmotorn frisk?

Nisse
Le
74
Leif_325
Bmw 328ia e46
ja just det, går den rent på tomgången? för min gick som vanligt på tomgången och sen när jag skickade i en växel gick den skit och hoppade och hade sig!(mest på låga varv) om den ryker mycket och stiften är blöta kan det ju vara lambdan eller katten egentligen det enda som kan fetta upp bilen så mycket och som sker så direkt så är det ju nåt av lm mätarn katten eller lambdan.

lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.