AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
994

320i -89 "startar" men dör igen

sa
124
saaek
320i -89
Tjo.
Var precis ute på en liten morgonrunda med beemern, allt gick som det skulle, inga problem alls. Tänkte köra och shoppa men sket i det och stack hem och käkade istället. Tur var det, för nu precis när jag gick ut och skulle starta den igen så gick startmotorn, men motorn kom aldrig. Tänkte inte så mycket över det, utan försökte bara igen. Då kom den, men bara upp till ca 500 varv, sedan börja den hosta och gick ner och dog till sist. Försökte några gånger, men för varje gång kom den lägre och lägre i varv i början. Nu kommer den inte ens upp i 100 varv, utan den dör nästan direkt.

Nu är jag inte så jättehet på motorer, men jag skulle gissa på att den inte får luft eller bensin. Ska ta och kolla luftfiltret och leta upp vart bensinen kommer in så fort motorn har svalnat igen så att man inte bränner händerna av sig.

Men fram tills dess, någon som har råkat ut för något likande som kanske vet vad som är fel? Är jag helt ute och cyklar med min teori om luften och bensinen?

Tack på förhand.
sa
124
saaek
320i -89
Var igen och försökte. Nu gick den upp till 500 v igen, och jag lyckades hålla igång den i ca 15 sek, den hostade och hade sig och gick jävligt ojämt. Fan! Hoppas att det inte är nått som kommer att kosta en jävla massa att fixa, har inte ens börjat betala av skulden på bilen till mossan och fassan än. :(
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Kan de vara tjuvluft kanske?

---
King of the road
sa
124
saaek
320i -89
Hm. Precis efter jag skrev sist gick jag ut och plockade bort luftfiltret och testade utan. Då starta den direkt utan problem. Så jag skakade av filtret och satte tillbaka det och försökte igen, och då gick den som en klocka igen.
Lite senare när jag hade varit och tvättat den och jag skulle backa ut hördes det precis som om jag körde på något, och så gick motorn ner till ca 500 varv igen och började hosta och ha sig, men den kom igen och funkade fint hem.
Sen skulle jag iväg igen, och då starta den, men när jag backade ut från rutan gick den ner till 500 varv igen, började hosta och dog. Sen kunde jag inte få igång den igen.
Sen när jag hade fassan med ut och kolla på den så starta den direkt och gick fint, men när jag försökte starta igen gick den inte. Sen funkade den igen, och sen inte, och sen funkade den igen, och sen sket jag i det. Jävla klödd, kan den inte bara bestämma sig för om den ska funka eller inte. :P
NF
440
NFd
325im -87
Gissar på något elglapp till bränslepumpen, kanske pumprelä.

Nisse
sa
124
saaek
320i -89
Glapp kan det nog vara ja.

Bilen började klödda igen på kvällen, och då fick jag hjälp av två grannar. När jag drog startmotorn så knuffade dom till bilen, och då startade den och gick fint. Körde några mil efter det, och den klöddade inte en enda gång. Får se om det fungerar idag. :)

Ska nog ta och testa att byta reläet, får se om det funkar.
sa
124
saaek
320i -89
Bilen började jävlas igen idag, precis när jag skulle dra till BMW i lund och köpa nummerskyltsbelysning. :(
Misstänker att det är pumpen. Det går fram 12V till pumpen, men den varken pumpar eller surrar när man vrider på tändningen. Så det blev till att sticka till Meca och beställa ny. 2200 spänn! Är inte det lite dyrt?
Visa användare
103
bmwberra
535i-98
520i Touring-93
Prova och byt Spjällägesgivaren,sitter under spjällhuset...Du kan prova att ta bort den och borra ett hål under den typ 3mm i mitten spraya med elrengöringsspray(dessa brukar fyllas upp med olja och bli kassa)
Visa användare
103
bmwberra
535i-98
520i Touring-93
Annars om den ej startar kan du prova att knacka med med gummiklubba på plåten till bränslepumpen när någon provar att starta den går den igång vet du felet..
sa
124
saaek
320i -89
bmwberra: Hehe, det första förslaget låter lite för komplicerat för mig. :P

Ser nu att jag skrev fel i mitt förra inlägg, det skulle vara "den varken klickar eller surrar".

Kom att tänka på en sak igårkväll också, den pumpen jag hade ut ur bilen och kolla på, där fanns inga röranslutningar eller nånting på den, bara en 3-polig kontakt. Var det verkligen pumpen jag hade uppe? Den satt under den ovala plåten på höger sida. Fick det till att det måste vara till tankmätaren på vänster sida under den helt runda plåten, efterssom mätaren inte gjorde något utslag när jag kopplade bort den..?
sa
124
saaek
320i -89
Hehe, läste precis i en annan tråd som jag hittade här där dom beskrev hur man fick ut bränslepumpen. Den "bränslepumpen" jag hade haft med mig och visat upp på ad-center och meca måste ha varit nån givare. (Den lilla burkliknande saken som hänger ner i tanken och sitter fast med 4 muttrar runt om.). Tro fan att dom inte hade en sån "pump" hemma då. :P

Bakfull är man också efter gårdagens bensinånge sniffande.
sa
124
saaek
320i -89
Såja, fick ny pump idag och satte i den! Så nu går motorn fint igen. :)

Tack för alla svaren!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.