AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.158

Blanda däcksfabrikat?

Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Hejz!

Mina baksulor är slut (Dunlop 9000) och jag behöver nya! Men jag har inte varit nöjd med dom pga div. orsaker. Då jag har 6 mm kvar på framdäcken så känns det onödigt att byta dom. Men, kan man ha ett annat fabrikat på ena axeln utan att förstöra vägegenskaperna och kanke få ett trafikfarligt uppträdande?
Vilka alternativ rekommenderas!?

Mike
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Du kan utan problem ha ett märke fram och ett märke bak, så länge båda bak resp fram däcken har samma märke.

Givetvis ska man ha de bästa däcken bak!

De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, att säga att man "utan problem" kan blanda olika däck på bilen är att ta i!

Det kan gå bra om man har tur, men i de flesta fall får man obalanserade vägegenskaper - detta märks inte alltid i vardagstrafiken, men i en plötslig "paniksituation" (t ex undanmanöver och kraftig bromsning samtidigt) kan bilen plötsligt bli oväntat överstyrd eller uppträda lynnigt på annat sätt!

Bästa däcken skall dock sitta bak, som Mugge påpekar.

Jag har inte heller så bra erfarenheter av SP 9000.... :o(

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Tackar!

Det var det jag misstänkte! Har ni några förslag på passande alternativ? Är inte så mkt för optimalt torrgrepp utan istället värderas våtegenskaper högt liksom tysta däck.
Har M-paket och har noterat att insidan på bakdäcken slits betydligt fortare än utsidan. Finns där alternativ som är bättre uppbyggda på insidan än mina SP 9000?

Mike
Jag kör med SP 9000 fram just nu och GY Eagle F1 bak båda i dimension 245/40-17" och det fungerar utmärkt. Kommer dock att byta till samma som bak snart.

...........

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
///Eriksson, har du pressat bilen/däcken till/över gränsen för när de släpper greppet? - det är då de allvarligaste effekterna av blandning av olika däck visar sig...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Wilmas pappa
Kan man inte, helt krasst, blanda och ge lite som man vill i märkesträsket....dock ska dimensionen vara samma lika...? inget jag förespråkar men rent lagligt?

Tack för engagemanget!
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Tack alla för svaren!

Nu har jag lusläst testerna på 17" däck som gjordes i Teknikens värld och AMS Sverige och en hel del av de resultat de fått fram motsäger varandra vad gäller samma fabrikat och modell!? Det enda något lika resultat får Pirelli Nero! Vad ska man tro, vilka ska man tro på? Förmodligen är testerna gjorda på lite olika sätt men resultaten bör ändå inte avvika så värst mkt!? Conti sport 2 får väldigt olika resultat t ex...
Nån mer som läst dessa tester? Egna erfarenheter av Toyo, Pirelli, Continental, Bridgestone... någon?

Mike
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tycker ni överdriver risken med olika däck fram/bak. Väljer man någurlunda lika däck i egenskap så är det rätt ok.

Många kör ju med samma märke fram/bak emn olika profil/bredd, t.ex 225-235 fram och 255-265 bak. Det kan ju skilja lika mycket som olika fabrikat.
Johan B -- Nej det har jag inte gjort.

...........

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.