|
|
|
|---|---|
|
Idag tog jag bilen på en första och sista åktur för i år. Min E30 325 cabrio. Började imorse då jag åkte hemifrån med BMW touringen på väg mot jobbet och hade ett stort sug i magen medans jag gasade längs vägen. Ett stort sug på att ta bilen på en premiärtur för i år. Sagt och gjort så närmar jag mig garaget. Parkerar Touringen. Öppnar garaget och ser pärlan skitig och väntar på mig. Slår mig sedan ner i bilen, trycker av larmet och startar bilen. Oj vilket skönt ljud! Och den startar utan problem och har lugn och fin tomgång som mullrar smått. Detta var något jag längtat efter länge kan jag säga. Backar ut bilen och kör lugnt och sansat där ifrån på väg mot jobbet. Kommer fram till garagedörren vid jobbet, ser folk som står där och håller på med dörren. Dom kollar på mig och jag börjar köra in lugnt och sakta. BONK säger det. Och sedan märker jag fronten tyvärr råkat ta i dörrstoppet som finns till de stora garagedörrarna. Parkerar bilen och kliver ut ur den. Kollar lite på fronten och ser att den ser intakt ut, bara ett litet skrapmärke som uppstod. Kommer sedan fram en och säger "lite väl lite luft i dina däck?" Och jag svarar lite snabbt. "Vadå? Jag kör på 3bar". Anyways. Går in, byter om och börjar jobba. Men börjar redan längta tills dagen är över så jag kan sätta mig i min sköna e30 och glida runt lite efter jobbet. Det är jag värd tänkte jag. Dagen kändes otroligt lång i väntan på att få köra bilen igen. Jag hade recis besiktat bilen för någon dag sen också, utan anmärkningar så allt kändes fint med bilen! Hur som helst, dagens arbete tar slut. Jag går ner till garaget och ställer bilen i tvätthallen och börjar tvätta bilen för hand i säkert 1 timme bara för att få den glänsande fin. Extra puts på de nya fälgarna som sitter på också. Tar mig sedan vidare för att åka till macken och tanka i lite soppa så jag kan ta mig den där välförtjänta turen i bilen. Fan också, coca-colan saknas ju! Och även stereofronten är borta på reparation. Men jag fick glädja mig över motorns sång istället och inväntade tills normal temperatur uppnåtts så man kan börja gasa lite. Åker iväg och känner lite på bilen, oj vad fint allt spelar och sången i motorn är lika skön som förra året. Ett par timmar senare befinner jag mig på motorvägen. Och börjar pressa bilen. Den tickar som fan och helt plötsligt hör man massa skrammel och en stor smäll och man verkligen känner att en vippa gått av för att sedan kröka ventilen och i sin tur få kolven att flyga som den vill i blocket. sedan hör man också hur tusen delar flyger under bilen och lägger sig över hela vägen. Får en ganska stor chock och stannar vid sidan av vägen för att sedan försöka ringa till någon som kan hjälpa mig. Tack och lov hade jag 1 krona kvar på kontantkortet så lyckades ringa rätt person på en gång. Sedan börjar det bära hemåt till garaget med draglinan fäst i båda bilarna. Känner verkligen hur jag lider med bilen. Men började ändå tänka på det är en anledning till att stoppa i någon värre motor. That's my story. Har ju haft planer på att kompressormata m20b25-motorn som satt i. Men nu blir det ju inte av. Så har mina funderingar på 535-motor eller något som passar utan problem. Så var har ni för tips på motor? Drivlinan är fräsch i sig. Förutom ja. Motorn som det kanske säger sig självt. Måste kunna gå att besikta utan problem också. Och m30-motorn brukar de ju inte kunna se så stor skillnad på gentemot m20-motorn på besiktning? Hur som helst, kunskap finns det halvt om, dock ej motorlyft och mekgarage. Så man får väl bara drömma om när allt kan fixas till. Fick bara lust att skriva av mig av dagens bravader :) Mvh Michel Länk | |
|
Länk Bild när den står där och väntar på backup. Heh. Mvh Michel Länk |
|
|
Hoppas det ordnar sig. Mycket fin bil i övrigt! ------ Länk Länk |
|
|
fan va hemskt lider med dig!!! Toni |
|
| stackare =/ | |
Carl Adam Andersén |
Inte den som var till salu i höstas typ? Tråkigt iaf :( |
|
Carl Adam Andersén Nix, har aldrig haft den till salu. Den är värd guld för mig pga att den är så pass fräsch i övrigt. Så här ska fixas snarast! Vad ligger en m20b25 motor på i prisklass? Mvh Michel Länk |
|
|
Skillz// Du borde hitta en billig begagnad motor här någonstans Länk Kanske 4000:-? ------ Länk Länk |
|
|
Och föresten, en annan fråga. Skulle man kunna montera in en m3 s13-motor i 325an utan problem? Och skulle det gå att regbesikta med den i ? jag menar, effekten är ju inte så stor skillnad på. Tack för länken Grodan, ska kolla in den! Mvh Michel Länk |
|
|
Vilken underbar historia.... Synd att den slutade så olyckligt... ja lider med dig..... fy fan va surt.... Usch nu vågar jag knappt starta min 325a :( ------ /Chrille Min Bebis: Länk |
|
|
Skillz, Byta till annan motor och regbesiktiga går inte. Vill du vara säker på att kunna besiktiga utan problem får du leta reda på en M20B25. Om du vill vara lite wild and crazy hade jag försökt hitta en M50B25 med vanos. Borde sätta ordentlig sprutt på en E30 :-) Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
deejayswap, äsch. Rasar det så rasar det. Det är ju saker som går att köpa nytt utav. En del saker går inte att köpa t.ex :) Kalle, varför skulle det inte gå? Nu är jag rätt sugen på en m30b35 i alla fall. Och jag har mina ögon öppna för en m50b25 också. Så något av det blir det nog. Men frågan är väl hur pilligt det är att stoppa i en m50-motor. M30B35 från E32/E34 ska ju passa rätt så rakt av vad jag fått höra från de som stoppat i det i sin E30. Så det låter i alla fall mest lockande. Mvh Michel Länk |
|
Carl Adam Andersén |
Skillz: Ok den liknade en annan då :) Jag tycker du ska införskaffa en 2.7 liters motor och sätta i. |
|
Carl Adam Andersén, det var just det jag hade innan. Eller ja. En helt söndertrasad sådan i bilen nu. Mvh Michel Länk |
|
Carl Adam Andersén |
Du kommer nig bli besviken om du stoppar i en vanlig 2.5a i den. Räknat ut vad det kostar att fixa nuvarande? Stoppar du i en 3.5a M30, visst, men det är inte alltid man kommer igenom bes med en sådan. |
|
men fatta vad övermotoriserad den skulle bli :) en sak jag kom att tänka på igår... hur fan fick du märket på vänster sida framför backspegeln...? Kalle Hansen : varför skulle det inte funka att regga om som ombyggt fordon? då får man ju ha 10% mer hk och 15% mer vrid.. byter man Motor växellåda och bakaxel så borde det ju klassa som ombyggt fordon... och ang. bakaxel tror jag miche är sugen på en med LSD.. :) //Björne |
|
|
Stingray, menar du bucklan där på framskärmen? Bilen stod förvarad i garaget förut och det var så mycket skit på hyllorna bredvid att en stol hade lyckats rasa ner och slagit i både dörr och framskärm. Precis så jag tänkte också. Borde ju gå på så sätt. Man får väl strypa den vid regbesiktning då 41hk mer inte är 10% mer i effekt ;) snarare 20% hehe. Jag ska ju i alla fall byta motor,låda och kardan. Bakaxel behåller jag. Får bytas så småning om när jag får råd. Mvh Michel Länk |
|
|
skillz jag kan nog fixa lite järnbalkar.. :) bara under bes. så du kommer upp i rätt kg/hk ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.