AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
798

Rost i dämparen ger grymt ljud, men kan M3ans göra det istället?

God kväll,

jag har fått grymt skönt ljud i min orginalljuddämpare! Dock pga ett rosthål. Än så länge bidrar detta bara till en positiv ljudupplevelse, men frågan är hur länge ? :)
Att laga är uteslutet eftersom dämparen är angripen runtom, tyvärr!
Såååå ... jag försöker finna ett bakre system från katten och bakåt och spanar efter begagnade ljuddämpare.

Jag undrar om jag skulle kunna få lite vägledning med mina frågor?
1) Om jag anbringar en M3 dämpare så måste jag modda (upphängnings)fästena, eller hur? Måste dessa svetsas fast för att passa 325an?
2) Samtidigt undrar jag om det går att direkt montera M3ans dämpare direkt på originalsystemets rör, eller måste man ha en adapter/muff?
3) Finns det chans/risk att M3 dämpare ökar/minskar prestandan hos min 325 pga att det är en "M3" dämpare? Någon som känner till skillnaderna dämparna emellan?
4) Har 325an ett "sportigare" avgassystem by default? Vilket innebär att om jag skaffar ett orginalsystem från en 328 så kommer det inte att mullra lika mycket?

Tacksam för hjälp!
Kanske borde nämna som gardering att jag sökt på forumen och därav mina frågor.

//Stephan

Kramar du också ratten när det går undan?!
?

sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
1)Upphängningarna är identiska. Inget moddande nödvändigt.
2)Måste fixa en muff eller kapa m3dämparen och svetsa dit 325ans anslutningar. Hittar du en US M3burk är det Bolt on som gäller!
3)325ans dämpare och M3ans skiljer bara på större rör genomgående på M3an.
4)Sportigare kan man ju kalla det då 328an har en längre kanal på ena pipan där vaccumspjället sitter. du känar ingenting på att montera dit ett sådant. Nej det kommer inte att mullra överhuvudtaget med 328 dämpare.
Scnitzermann:
Stort tack!
Följdfråga:
2) Finns det färdiga muffar att köpa för att kombinera M3 rör med 325ans? Var i så fall?
Att svetsa ökar väl riskbildning för uppkomst av rost kring det svetsade området? Hur göra för att minimera risken ... ngn slags kladd?
4) Jag fick höra idag att 328an har för vissa (års/)modeller har en ventil av ngt slag på bakre avgassytemet, vilket innebär att det går inte att montera 328ans system på 325an. Stämmer detta eller har jag bara hört fel?

Tack för hjälpen!

//Stephan

sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
2) Nej det finns inte färdiga muffar att köpa, men du kan ju kapa av flänsanra/muffarna på ditt gamla 325system för att sedan donera dem till M3burkens anslutningar. Då förstör du inte något på bilen ifall du ångrar eller skall sälja bilen. Har gjort det åt en kompis för ett tag sedan. Jag ser han ibland åker och mullrar med stort flin. Ja svetsning innebär en viss risk för rostbildning, men kom ihåg att just vid anslutningarna så är det fortfarande rätt så varmt så störta risken ligger på utsidan. Det finns ju en "lant metod" att lacka på värmelack. Det skulle jag göra på hela dämparen för en cleanare look. Inget kladd!!!
4)Den klaffen sitter på alla 328or. Burken passar på 325an rakt av men sedan blir det stopp då 325 saknar den mjukvara som styr spjället i slutröret samt vaccumtank, reglerventil. Du tjänar inget på att montera en 328 burk. De är bara tråkiga och pyser som en japanare vid låga varv för att sedan öppna spjället vid 2500rpm och ryta något mer. Jag hade ju ett orginal system på min 328 tills jag skaffade ett Ac Schnitzer system. Det var det bästa jag gjort i tuningväg. Vilket ljud!!!
Stort tack Scnitzermann!
:)

//Stephan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.