AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.632

Lacka Intercooler

Bu
45
Bumsen
525iA Touring -95
Går det att sprutmåla en intercooler. Den är svart nu men vill ha den silvrig. Är orolig ifall jag täpper igen cellerna eller nåt

TurboPower!!!!!
Du kan lacka den.
ni
71
nickeberg
bmw m535i e28
undvik att lacka på cellerna
Ah, precis.

Om man strävar mot så bra värmeledningsförmåga som möjligt så är det inte speciellt klyftigt att lägga på ett lager med färg på det värmeavledande cellpaketet, som då skulle göra det lite, lite svårare för värmen att avledas från interccolern.
Smiley©
Om det är en ren alu intercooler skulle man väl kunna eloxera den utan att tappa kyleffekt antar jag, eller?
Pu
225
Puppe
M535-86 m106
Jag tycker du ska låta den vara svart! för svart avleder värme bäst! För om man ser på orginal intercolers så är dem oftast måladen svart och det är på grund av detta (och att det ska se diskret ut snyggt ut också kanske)! blästar IC´n lite lätt och måla ett tunt men täckande svart färg! om du villa he en effektiv IC!!=)

Smiley(C)

Om än det blir ett mikroskopiskt skikt (som vid eloxering) så är ren aluminium att föredra...

Dock så kanske det skulle fungera om man doppade ICn i kopparjonslösning, då koppar har en värmekonduktivitet på 400 W/m/K (alu har 238). Men vem fasen vill hellre ha kopparfärgat än alufärgat? =)
Huruvida det skulle fungera vettefasen, men kopparjoner har underskott av elektroner och aluminium "ger" nog gärna bort några av sina tre valenselektroner. (Den lilla kemisten)
Smiley©
Camata

Ja ren alu är nog bäst, dom flesta IC är ju obehandlade.
Så om Bumsen vill ha en silvrig IC är det nog bäst att "beta" bort hans svarta färg på nåt vis.
Jag antar att massa färg på ICn skulle "isolera" så man får dålig verkningsgrad.
Blästra skulle jag nog inte våga som Puppe sa, cellerna skulle nog ta stryk av det även om man tar det försiktigt.
Han kan ju hoppas på att det är lågkvalitetsfärg så att han kan doppa den i diesel/förtunning/bromsvätska(=)) för att förhoppningsvis bli kvitt färgen, till en viss del.
Pu
225
Puppe
M535-86 m106
Ja du ska vara väldigt försiktig med blästringen!! lågt lufttryck, men om man inte är bekant med blästring så rekomenderar jag att du satsar som Camata säjer med t ex bromsvätska!!

Angånde den svarta färgen har jag hört att det har ståt i en "turbo motorbok"!!
ett annat exempel på detta fenomen är att det reomderas ej att man polerar ett motorblock (gäller bara aluminium block) för att det bevarar värmen mycket mer än om det är målat svart! (enligt en WV bubbla expert som mekar med bubbla maskiner)
Visst fungerar den allra bäst olackad, men 9 av 10 har större IC än vad som behövs och har råd att offra lite kyleffekt för utseendet.
Bu
45
Bumsen
525iA Touring -95
Det är en lastbils-intercooler och den är ju lackad svart original.
Jag vet inte riktigt om det går att lägga den i ett sånt där bad som dom har när dom kromar detaljer och vill få grejerna plåtrena. Kanske bara funkar på plåt. Vad vet jag

TurboPower!!!!!
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
men herregud de märks inte den lilla värmen som nu inte försvinner.
Bu
45
Bumsen
525iA Touring -95
Men jag vill ha den silvrig så jag måste ju få bort den gamla färgen

TurboPower!!!!!
Äh, måla den då!
Om du tror att den uppfyller ditt behov efter lite mer färg, så är det ju bara att måla.
Bu
45
Bumsen
525iA Touring -95
Men hur ska jag få bort färgen då på cellerna

TurboPower!!!!!
Men måla över skiten.

Snålar man så målar man! Hehe
Bu
45
Bumsen
525iA Touring -95
Får la göra det då

TurboPower!!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.