|
|
|
|---|---|
| någon som vet om det ger något på en 328 att ersätta kattarna med raka rör ?? erfarenheter på andra modeller? | |
| är rätt ny här på forumet och har "läst runt" lite och det finns en genomgående uppfatting här: Sportsystem ger inget, sportfilter ger inget, chip ger inget, rensa kattarna ger inget, detta är bara ett axplock ur alla negativa "tycken" som finns här! är det verkligen ingen här som gjort någon/några av dessa mod. och har något positivt att säga?? | |
|
e36328i: förutom måttligt glada besiktingsgubbar och ett värre ljud så tror jag inte något, katalysatornerna är inget som stryper ned bilen det sitter där för att rena avgaserna. och angånende din fråga om ersättningsprylar a la ''sportprylar'', så kan jag säga så mycket som att chip gör skillnad allt annat är båg! sportsystem gör inget, sportfilter gör litegranna det blir ett värre ryck i bilen vid gas på låga varv eller hur man ska uttrycka sig dock så får du inte ut några fler hästar och heller inget mer vrid, men det känna ju att den suger ;) |
|
|
Jag har visserligen inte rensat cattarna på någon av mina BMW:ar men däremot mina tidigare bilar som t.ex Mazda 626-88, Volvo 740Turbo-88 o Corvette-90 (3 st. cattar på Corvetten)och kan säga att på dom bilarna gjorde rensningarna UNDERVERK... Lägre bensinförbrukning, bättre ljud (hade ersättningsrör på Corvetten och Volvon) och framförallt bättre svar på gasen och bättre ax... Så JAG har bara positiva tycken om detta. Att sen motorerna klarade avgasgränserna även utan cattar gör ju inte saken sämre heller... |
|
|
kul att någon upplever skillnad med chip verkar som att dem som chippat oftare tycker att det gör skillnad och dem som inte gjort det säger att det är svammel. kanske man vill intala sig att de inte ger något om man inte har råd med det! (som jag) :) kan ju också vara så att man inte känner någon skillnad för nog är det svårt att känna skillnad även om det skulle ge 15 hk |
|
|
Sportluftfilter är ju bara crap iallafall, läste ett test någonstans som visade på att vanliga pappersfilter var mycket bättre än dom runda trattarna. Jag har inte sett någon riktig racebil som kör runt med kromade små trattar från Micro-styling. Chip vet jag inget om, förstår dock inte varför bilfabriken skulle ha programmerat originalchippen på ett sådant sätt att de inte utnyttjade motors resurser på ett bra sätt? En stor bilkoncern lär ju ha lite mer resurser att satsa på forskning än vad kalle sula AB har. Att plocka kattarna tror jag mest förstör miljö och förargar, och även om det kan ge ett par HK extra (som det teoretiskt borde göra) så känner iallafall jag att nackdelarna väger över fördelarna. Jag skulle hellre satsa på trimkammar, smidda kolvar, smidda vevstakar, kompressor eller turbo, spridare, bensinpump, förstärkt topplock osv. Fast min erfarenhet är att om man vill ha en motorstark bil så är det lika bra att köpa en bil som är motorstark från fabriken - rensade toppen 3 gånger på min förra bil (därav mitt nuvarande bilval). |
|
|
När katten gick sönder på min 520 så att jag var tvungen att rensa den , innan jag fick tag i en ny, så gick min bil märkbart bättre. T.ex. en backe som bilen bara klarat på trean, gick nu bra att köra på fyran. BMW CS #5206 |
|
|
fimpa kattarna! de ger säkert effekt över hela registret... de är min erfarenhet med alla bilar jag haft med kat D.JACK daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.