AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
793

E39: Problem med ABS pga avvikande hjuldimension?

masseman
läste din utmärkta genomgång av vibrationsproblem och såg att du nämde att olika dimensioner fram, bak kan ställa till det i abs boxen. Jag har haft min e39-99 i 2 månader och kort efter att jag satt på mina sommar däck som är av olika dimension 225/45*17 fram och 235/45*17 bak så började abs lampan att lysa, kan det bero på olika dimension eller har jag råkat ut för en trilskande abs box som dom flesta med e39-99?

Paap Reeder
... om du går in på AutoPower tabell - under Diverse tror jag den ligger - och matar in dina dim så kommer du att få ut hjulomkretsarna.
Skilljer det > 5% TROR jag att ABS- chipen säger ifrån.

MVH /// Paap R
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Skiljer 1,4% i hjulomkrets vilket inte är så mycket.

___
//Ulf
masseman
tack...då får man väl köra en test och kolla givarna boxen.....

masseman
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

ABS:en brukar väl inte krångla pga olika dimension, är väl i så fall ASC:en som brukar få fnatt i så fall? Eller har jag fel?
masseman
det stärker ytterligare mina aningar om att det är abs styrenheten eller en givare som är trasig....boxen är ju erkänt dålig på 99:orna...
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej masseman

Med största sannolikhet har den lilla avvikelsen du har i hjulomkretsen och felindikeringen i ABS systemet ingenting med varandra att göra.

Det kan dock vara en eller flera felande ABS-impulsgivare som genererar felindikeringen men i sådana fall brukar även ASC/DSC slås ut eftersom ABS-impulsgivarna förser även dessa system med information. Det framgår dock inte av din beskrivning om även ASC/DSC-indikatorn lyser också.

Jag har själv drabbats av två trasiga impulsgivare hitintills och hoppas verkligen att jag inte kommer att drabbas även av en trasig ABS-modul längre fram.

Ha det gott

Ellinas
masseman
symtomen är följande....när jag tar bilen på morgonen lyser ingen abs/asc....men stannar jag och startar igen tänds både abs+asc...så det försvinner över natten......så kör jag bilen utan stopp efter nattvila så tänds inga lampor?? endast om jag gör uppehåll mellan körningarna...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.