|
|
|
|---|---|
masseman |
läste din utmärkta genomgång av vibrationsproblem och såg att du nämde att olika dimensioner fram, bak kan ställa till det i abs boxen. Jag har haft min e39-99 i 2 månader och kort efter att jag satt på mina sommar däck som är av olika dimension 225/45*17 fram och 235/45*17 bak så började abs lampan att lysa, kan det bero på olika dimension eller har jag råkat ut för en trilskande abs box som dom flesta med e39-99? |
Paap Reeder |
... om du går in på AutoPower tabell - under Diverse tror jag den ligger - och matar in dina dim så kommer du att få ut hjulomkretsarna. Skilljer det > 5% TROR jag att ABS- chipen säger ifrån. MVH /// Paap R |
|
Skiljer 1,4% i hjulomkrets vilket inte är så mycket. ___ //Ulf |
|
masseman |
tack...då får man väl köra en test och kolla givarna boxen..... masseman |
| ABS:en brukar väl inte krångla pga olika dimension, är väl i så fall ASC:en som brukar få fnatt i så fall? Eller har jag fel? | |
masseman |
det stärker ytterligare mina aningar om att det är abs styrenheten eller en givare som är trasig....boxen är ju erkänt dålig på 99:orna... |
|
Hej masseman Med största sannolikhet har den lilla avvikelsen du har i hjulomkretsen och felindikeringen i ABS systemet ingenting med varandra att göra. Det kan dock vara en eller flera felande ABS-impulsgivare som genererar felindikeringen men i sådana fall brukar även ASC/DSC slås ut eftersom ABS-impulsgivarna förser även dessa system med information. Det framgår dock inte av din beskrivning om även ASC/DSC-indikatorn lyser också. Jag har själv drabbats av två trasiga impulsgivare hitintills och hoppas verkligen att jag inte kommer att drabbas även av en trasig ABS-modul längre fram. Ha det gott Ellinas |
|
masseman |
symtomen är följande....när jag tar bilen på morgonen lyser ingen abs/asc....men stannar jag och startar igen tänds både abs+asc...så det försvinner över natten......så kör jag bilen utan stopp efter nattvila så tänds inga lampor?? endast om jag gör uppehåll mellan körningarna... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.