|
|
|
|---|---|
|
Har hört att det går igenom hos sbp om man bytt till volvo turbo motor ex 2.33 med kat i en en e30 kaross. Stämmer detta? (Är inte min mening att provocera bmw entusiaster, hör ju själv till dem) Kan å ena sidan ses som att förstöra en bmw, å andra sidan kan det ju vara ett alt istället för att turbokonvertera, t ex m10:an, och plocka av turbon inför varje besiktning. Kommentarer? | |
|
Snälla, inte... Det är en sak att Bmw bygger bra bilar men de bygger även suveräna motorer så... Turbokonvertera hellre... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
B: förstår vad du menar (särskilt som du åker 325). Sitter dock m10 motor i min. Dåligt med kräm, men en tålig motor iaf. Någon som kan verifiera att bilprovningen godkänner ett sådant motorbyte?? /Nicke |
|
| Det va med en E30 i bilsport, typ 2002 eller 2003. Han hade satt i en 940 ltt maskin och besiktat med. Men sedan 2004 är man typ tvungen att få intyg ifrån tillverkaren att motorn man stoppat i är helt orginal. Det ska väl va näst intill ommöjligt att få ett sådant intyg. Men kolla upp det med svensk bilprovning så vet du.. | |
|
det funkar, om man tar en motor som är ifrån en bil med katt o sätter i en bil som var utan katt orginal så är det lättast, gär även att byta motorer kattbilar imellan. man får dock inte överstiga effekten o vridmomentet så så mycke (10% effekt o 20 vrid tror jag, är dock VÄLDIGT osäker på dom sifrorna) så ja det gå (Jesperado kan nog svara mer/bättre på dethär) sen tycker ju ja att det vore väldigt synd, men det är inte min bil, du/ni fär skälvklart göra hur ni vill. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Vore väl skit nice med en fräsh 940 fulltrycks maskin i jue, betydligt skojjigare än orginal. Är ju 165hk i en sån och det kan man ju höjja lätt som en plätt. Effekten är väl kanske kruxet i detta fall pga den motorn som sitter i från början- hur många hästar äre i en 318? Kanske är bättre med en lätt trycks motor på 135hk istället!"? |
|
|
Ska man ha i 940 turbo motor så är det bättre å sätta i b230fk än b230ft... Det som skiljer mellan dom är wastegaten... Endast!! Så det måste ju va lättare å regga med ltt motorn... Ft är alltså fulltryckarn å Fk är lätttryckarn... MVH Mikael Rang www.norssmotorsport.se |
|
|
Detta är som jag uppfattat det hela: Behövs inget intyg när man byter från motor utan kat till en med kat. Om motorn ej överskrider 88kw (120hk) så är det inget mer man behöver göra. Det är bara att byta (visst det är mycket jobb o en del problem med fästen etc). Ska understryka att detta gäller för en e30 318i med 105 org hk. Om nya motorn ligger mellan 88-110 kw (upp till 150hk). behövs ett intyg från auktoriserad bmw åfsg att bilen är utrustad som en 320i med avseende på bromsar med mera. En org motor över 150hk får man således inte byta till på en 318i. Går väl att ta en 940 turbo motor,lätttryckarn... och skrämma upp denna senare. SBP kan inte kolla hur många kw man har, antar jag. Således kan man alltså åka runt helt lagligt med turbo i en lätt e-30 kaross. Detta tycker jag är ett bättre alternativ än att hålla på med motorbyten en gång om året, att plocka bort turbos, vara rädd för flygande besiktning osv. |
|
|
Det faller på vridet, nästan lika mycket vrid i en lättryckare som en vanlig. Eftersom BMW inte angivit nån vridmomentgräns gäller i teorin bilprovningens generella 10% max vridökning. Så har jag fått det förklarat för mig från bilprovningens tekniska upplysning när jag funderade på exakt samma bygge. Fick också samma förklaring angående effekten, men då frågade jag om vridet och så var det bara att glömma det... Däremot kan du SFRO-besiktiga bilen om du donar lite med bromsar och bakvagn så att den kan räknas som ombyggt fordon. Då får du ha 15kW/100kg tjänstevikt. Om bilen kan anses klara vridmomentet gör de en mer subjektiv bedömning av, så den vägen bör det gå bra att besikta med B230FK-motor. |
|
| Markus :Bilprovningen säger att vridmomentet inte får vara högre än 320i. Har inte nm siffror på b230fk och 320i motorn. Får kolla det. Kan kanske falla på det. | |
|
Ok. Det funkar inte. Vore ju bra om SBP kunde sin egna regler... Tackar för info |
|
|
Kör på en SFRO-bes. Länk Bakvagn och bromsar är det ju läge att greja med ändå. 3000:- för SFRO-besöket och 900:- för bilprovningen ovanpå det är ju nackdelen iofs. |
|
| Ja, kan ju vara värt att undersöka närmare ändå. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.