|
|
|
|---|---|
|
Jo nu är d snart 1 år sen jag skaffade bil och försäkring...tog helförsäkring och max 1000mil...men nu undrar jag hur försäkringsbolagen vet hur mycket man har kört?....och vad som händer eller hur d blir om man överstigit dom milen? MVH Kim Annons i tidning i Kairo: "Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn" | |
parolof |
vid besiktning skrivs ju kilometerställningen upp, antar att det är det som används vid en tvist |
|
Kollade på trygg-hansa´s hemsida för några veckor sedan angående detta.. hämtade det här ur deras frågor och svar: "Jag har upptäckt att jag kört längre det här året än vad jag uppgett till Trygg-Hansa. Vad händer nu? Svar: Fel kan alla göra, hör bara av dig till oss så ändrar vi din årliga körsträcka." Vad som skulle hända vid en trafikolycka ifall man har kört längre än vad man uppgett på årliga körsträckan vet jag inte.. någon som har några erfarenheter? Är de stenhårda då? BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
| Man får väl kanske ca 20% mindre än du skulle fått normalt med rätt mätarställning. Vid en skada så kollar dom väl hur långt bilen gått... | |
| Vi svarade samtidigt Icket *s* | |
| Hörde med Trygg-Hansa när jag tecknade försäkring senast och det är som ni säger, man får ersättning, men inte lika mycket som om man uppgett rätt sträcka. Sen är det ju inte säkert dem kollar det, instrumenthuset kanske gick sönder vid krocken :P | |
|
Jupp stämmer ganska bra de resonemangen ni gör. Det är lungt att ändra miltalet ring bara in och säg vad du vill ändra till så fixar de det retoraktivt för innevarande år = det försäkringsår du är inne i. Ofta rör det sig inte om många hundralappar. Det är det värt om det skulle hända ngt och de kommer fram= avdrag som är i de storleksordningen som tidigare nämnts. Ganska logiskt att man betalar för den tiden bilen rör sig ute på vägen. Har du lägre körsträcka än den riktiga så "lurar" man ju bolaget att ta en större risk än den de fått betalt för = de sänker ersättningen för bilen i liknande grad vid ev skada. Precis som om du underförsäkrar ett hus eller ngt annat. -Phil |
|
|
Fick precis hem ett brev från Volvia där dom helt enkelt påminde mig att kolla min mätarställning. Om det behövdes så var det bara att fylla i ny körsträcka på ett förfrankerat kort och skicka in. Detta brev kom ca. 2,5 månad innan det är dags att förnya försäkringen och det är väl kanske då en del (däribland jag själv) börjar närma sig den körsträcka man angivit. Vad händer då vid eventuell skada om man haft för kort körsträcka? Volvia drar av 10% på ersättningen och alltid minst 1000kr. ___ //Ulf |
|
|
Jupp jag har suttit och traglat sådana servicekort hela veckan. Synd att Volvia normalt inte försäkrar BMW. -Phil |
|
|
Visst Volvia är inget alternativ för BMW'n men mitt inlägg var mest för att ge svar på vad som händer om man "fuskar" med körsträckan. Volvia ingår ju i IF så deras regler angående detta bör ju vara snarlikt det som IF tillämpar och säkert även övriga bolag. Hade ju varit trevligt om BMW Originalförsäkringar hade varit lika duktiga som Volvia att ge de billigaste försäkringarna. Har kollat försäkring på ett par olika Volvo och Volvia har alltid varit billigast. Har kollat en 4-5 BMW och BMW Originalförs har aldrig varit billigast. ___ //Ulf |
|
| Jag har bytt bolag nyss från Original försäkring till Trygg Hansa som var billigast. På OF sa dom att vet du att du bara får originaldelar hos oss och jag sa att min bil är så ny så det finns bara originaldelar. Man har åkt på att byta vindruta med OF och dom är dyra, 35% och det gick på 2000 kr. Trygg tar bara 1200 kr. | |
|
Programmer: Jag har Volvia-försäkring på min BMW ;) Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
|
Jupp man kan ha Volvia på sin BMW om man köpt den hos en Volvohandlare och tecknat genom dem. Eller firmabilar med flotta som har lite BMW som slinker med. -Phil |
|
|
Där ser man, man lär sig nya saker varje dag... ___ //Ulf |
|
|
En bekant låg ett antal "klasser" fel när det gällde körsträckan. När olyckan väl var framme drog bolaget av från ersättningen med en viss procentsats per "klass" han låg fel. Jag vet inte vilket bolag det var och hur många procent per klass det var men det blev "dyrt". //Stenback |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.