|
|
|
|---|---|
|
Hej hej håller på med mitt projekt fortfarande, har snart alla saker! Undrar lite på hur jag ska ställa laddtrycket på min bil?! Har en t03 turbo från en saab t16. Och en dumpventil från PPF 50mm. Hur ska jag ställa Wastegaten osv. Kan man ställa stången på wastegaten på (0) inget alltså. Och ändra tycket på dumpen??!?!! Älska ofta men gift dig aldrig! | |
|
Laddtrycket justerar du genom att ställa "stången". Kortare = högre laddtryck. |
|
|
Me dumpen kan du inte ändra laddet, låt bli wastegate armen åxå. Du ska montera en pys på slangen som går från kopressor delen på turbon till Wastegaten, hellst en ställbar. alltså ett kontrolerat läckage.. =) Länk på den sidan kan du se hur en sån kan se ut. |
|
|
dåär det ju bättre att skruva på WG stången. med pystrimmning kan man fä HÄMSKA pikar, polaren pös upp en saab 9000 till 1,0bar vi fick pikar upp till 1,5, lite farligt. då är det bättre att ändra på stången, eller flytta hela klockan, bäst är förstås en anna fjäder i WG klockan. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
nänä det bästa sättet att styra ett laddtryck är ett pysa på ett kontrolerat sätt. att skruva in stången ändrar hur långt wastegat armen räcker, mao det kommer inte kunna öppna wastegate luckan lika mycket och då blir det trängre där och skenande laddtryck som resultat. så en wastegate med fjäder anpasad för det laddtryck som önskas, och sen pysa resten är det bästa. Länk |
|
|
Använder pysventil och jag får inga pikar alls, däremot så kan den ladda en aning mindre om jag inte stampar på för fullt från början.. Länk Länk |
|
|
Men vad är det man kam styra med dumpen då?! Man kan juh ändra fjädertrycket på den! Älska ofta men gift dig aldrig! |
|
|
Man kan även hänga på en extra fjäder! Jag tog en fjäder från mont.sats till trumbromsbackar plus en liten gängstav så att man kan ställa hårdheten.Funkar klockrent och med samma slaglängd på w-gaten! MVH Sandor S. |
|
|
Dumpen används för att släppa ut tryckstegringar som uppstår när man släpper gasen och spjället/spjällen stänger för insuget. Detta gör att turbon behåller farten och därmed laddtrycket. |
|
| Vi använder oss av en hemma gjord wastegate som har en dubbelverkande kolv.På ena sidan om kolven ställs MAX LADDTRYCK in med en regulator, medans den andra sidan av kolven blir belastad med verkligt laddtryck. När verkligt laddtryck blir högre än det MAX tillåtna så öppnar ventilen så att inte Max LADDTRYCK överstigs..... | |
|
Annars kan man ta APC box från Saab, laddtrycksstyrning + knacksensor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.