AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.385

Vad är detta för nåt? (BILD)

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag var ute o gled .... Sen hängde sig gaspedalen på fullgas... Grym känsla :)

Så lokaliserade jag felet till en grej som hade ramlat ner o lagt sig vid gaspedalsmekaniken..... Vad är det för nåt o hur kom den dit?: Länk

------
/Chrille

Min Bebis: Länk
Carl Adam Andersén
Ser ut som en fjäder till huv? Kanske e ute och cyklar
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ser ut som returfjädern till kopplingen :)
Hur känns kopplingen nu?

Mvh Janne.
Carl Adam Andersén
Wosch! Snacka om aktivt forum :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Två fjädrar på tre dagar...vem står näst på tur?

___
//Ulf
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kopplingen känns Normal.....

Är det säkert att man måste ha den där???

------
/Chrille

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Det brukar iaf underlätta för pedalen att "gå tillbaks till ursprungsläget"...Du lär väl märka om detta inte sker ,dvs du måste "dra tillbaka" kopplingspedalen med foten.

Mvh Janne.
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
det ser ut som en fjädersats som håller trumbromsbackarna på plats ;)

---
King of the road
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Varit ute och kört nu och kopplingen känns precis exakt som innan den lilla fjädern damp ner vid pedalerna...

------
/Chrille

Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Detta ÄR returfjädern till kopplingspedalen. Renoverade kopplingscylindern förra veckan på min E30 o den trillade ner när man drog upp pedalen mer än normalt när allt var lossat = (sprinten som förbinder pedal cylinder). Lite pillig att få dit då de två metallblecken ska passa i spår på torpedväggen = känna utan att se+gymnastik. Om di koppling funkar exakt som den ska är det ingen panik, fjädern håller ner pedalen om den trycks i botten-oljetrycket trycker tillbaks.

Mvh Per L

BMW CS 05928
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Jag frågade på en auktoriserad BMW verkstad om just denna fjäder och dess funktion för en tid sedan när jag hade samma problem. Svaret var att fjädern skall ge en viss assistance att trycka ner pedalen när man med foten har börjat trycka ner pedalen. Detta ska tydligen ge en mer linjär känsla i kopplingsrörelsen och inte ge ett hastigt "mottryck" då man tryckt ner pedalen en bit och hydrauliken har börjat ge tryck till slavcylindern. Antingen sätter man tillbaks fjädern och justerar denna så att den blir kvar säkert i sitt läge eller också kör man utan. Hoppar denna fjäder "på tvären" (som fanskapet gjorde för mig) kan man ha otur att den klämmer sönder oljenipplen med slangen in till huvudcylindern. Detta resulterar senare i det jättekuliga jobbet att få bort all olja ur mattorna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.