AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.123

Vilka företag hel-försäkrar import?

Tobbe L
Tjena.. tänkte köpa mig en importerad E36 325 Coupé.....men vilka företag helfärsäkrar import plus inte tömmer plånboken samtidigt, är 22år!
Jag brukar ringa Folksam. Humana priser + ej krav på rutmärkning, ej krav på omkodning av immobilizer.
Go
119
Gorgonit
Alpina B10 4.6 -1999
Audi S4 - 2004
Nissan Micra Cab - 2006
Eller Kanske Trygg-Hansa...
Hos vissa bolag kan du bara teckna försäkring på en importbil om du sedan tidigare är kund hos dem (hemförsäkring m.m.). Tror Trygg Hansa är ett av dessa bolagen.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har aldrig haft några problem med Länsförsäkringar (men företagets organisation sägs ju ge betydande lokal frihet så det kanske varierar). Endast krav på rutmärkning (vettigt i vilket fall), att nycklar omkodats efter import samt att man visar upp bilen. Annars har jag samma premie på min importerade 330i som på en svensksåld.
Just detta med nyckelomkodning tycker jag dock är lite märkligt. Risken att tidigare ägare behåller en nyckel och sedan "hämtar" bilen borde ju vara större ju närmare säljaren har till köparen. Det framstår som lite långsökt att en person i Sydtyskland skulle behålla en nyckel och sedan snoka upp mig i Sverige, för att vid ett lämpligt tillfälle gå och knycka bilen. Det borde rimligtvis vara mycket enklare för en säljare i Sverige.
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
www.originalforsakring.com

"The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department...
parolof
Har min försäkrad hos Dalarnas (Länsförsäkringar) inget strul trots import, billigt var det också
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Nockenwelle: Jo fast en eventuell tjuv från utlandet har ju mkt större möjligheter att komma undan om han får med sig stöldgodset ut ur landet. Att tjuven befinner si så långt ifrån offret som möjligt främjar ju förövaren när brottet är begånget....Det är väl så FB tänker.....
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Trygg Hansa och Länsförsäkringar (Skåne) kräver att man har hemförsäkring hos dom (sedan minst 1 år tillbaka) för att få teckna helförsäkring på importbil. Länsförsäkringar verkar vara ensamma att bedömma en importbil som svensksåld då den rullat 3 år i Sverige.

Tycker att rutmärkning, nyckelomkodning och att visa upp bilen är helt ok då det även är i mitt intresse.

___
//Ulf
Tobbe L
Lite update nu!... bilen har rullat i sverige i ca 10 år....gör det någon skillnad mot nyimport....bolagen ser inte lättare på en som rullat här i 10 år???? Vilka bolag är inte klyddiga med omkodning o immobilizer förutom folksam...måste ha svar snabbt!!!

Tack på förhand/Tobbe
sa
22
salami
523iA Touring -98
Vet inte hur gamma l du är och var du bor, men jag har BMW orginalförsäkríng och det var den absolut billigaste på markanden trots att jag var tvungen att lämna in bilen på nyckelspärr.

Länk

//Jenny

ro
26
robsta
323i Touring -98
Länsförsäkringar o Sockenbolagen var billigast när jag kollade en M3:a. Nu har jag min 323i T :( försäkrad hos LF. Båda bolagen krävde hemförsäkring hos dem. Bilen är importerad men var sedan tidigare hos LF. Enl uppgift gör LF ingen skillnad på importerad o sv-såld när det gäller priset. Rutmärkning o.sv. är dock ett måste.
/Robban
mi
15
mimla8
325coupe-93
salus ansvar ring o hör med dom har själv hel förs. hos dom hade länsförs innan fick ner priset med 7000 om året 325

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.