AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
895

bussning på E36

Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
när jag växlar till 1:ans växel eller backen så låter det ett litet klonk i bakvagnen, men inte när jag växlar 2:an 3:an o.s.v bara i början låter det bara om jag ger lite hastigt med frikopplingen men ej annars i högre farter bara vis start? kan det va nån bussning som är kass, men vilken bussning? tacksam för svar.
fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Lilla gummi bussningen bak var kass för mig och då lät det oxå så "klunk" som om man skulel typ knacka på plåten med en metallbit eller liknande. Fast för mig var det bara när jag åkte över typ skarpa gupp som järnvägsspår, men var iaf lilla bussningen bak. Ska finnas en stor och en mindre på vardera däck där bak, försök lyssna från vilken sida ljudet kommer ifrån.

Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
det kommer från själva bakvagnen lite svårt att höra men det klonkar iallfall. Ne dom ljuden du får har jag inte på min bara vid start när jag ska köra iväg med 1:ans växel. Så fårt jag jag frikopplar så låter det så.
Kan även vara Hardyskivan som är dålig.
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
kan hardyskivan göra så att det låter så. jag besiktigade min bil föra veckan med blankt papper, men besmännen säger väl inget om bakvagnsbussningar.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Bpower: Detta problem är som sagt vanligt på E36:orna. Jag hade det på min fd. 325:a och då va det övre stötdämparfästet bak som hade gjort sitt. Men som nämnt kan det oxå vara de större bussningarna som sitter precis framför bakhjulen up i karossen.

Men mitt råd är att byta de övre stötdämparfästena först då det inte är så dyrt. Detta gör du själv utan några större problem om du har lite mek kunskaper och utan några specialverktyg. Kostnaden är ca 300kr för dessa bussningar på BMW.

Om sedan missljudet återstår så hade jag lämnat i bilen för byte av bakvagnsbussningen då denna inte är så lätt att byta själv pga. inpressningar osv. Byte utav båda sidorna gav jag 1500kr för.

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
tack för svaren´men den såldes igår för 38.500 kr,
Ji
2.380
Jimmyboy

Bpower: Ja, det är ju en anning lösningen på problemet..hehe

Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
hehhe ne det var inte därför jag sålde den. det åtgärdades nämligen.=)
Ji
2.380
Jimmyboy

Jaja, på det viset. Vilken bussning va det som va kass?

Mvh Jimmy

Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
det var ett spindelled som skulle bytas på högersida.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.