AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.164

byte av bromsrör e34. vad behövs?

jag fick anmärkning hos besiktningen idag på mina bromsrör.
tänkte byta ut dem till biltemas kopparrör.
vad ska det vara för diameter på rören?
och är det några andra grejer som man bör köpa som behövs vid installation? fästen och dylikt.

det är väl bromsrör, bensinrör och nåt avluftningsrör som löper parallelt under bilem (längsgående)... är det samma typ av rör i allihop?

om nån har en bild eller skiss på hur rören löper så vore jag jättetacksam om nån kunde maila mig det, ska nämligen anlita min far till jobbet som inte är så hemma på bmw. :)
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Diametern på rören är standard. Det finns både kopparrör och koppar/nickelrör. Koppar är lättare att jobba med men koppar/nickel håller bättre. Sedan bör man köpa nya clips för infästnigen, ofta är de gamla sönderrostade. Sedan behöver du ett koningsverktyg som kan köpas på biltema, ett billigt och ett dyrt. Jag använde det billiga och det funkade. Sedan behövs anslutningar(konor och gängade nipplar) som du också köper på Biltema. Jag är lite osäker på storlek men om du söker i forumet så hittar du det. Sedan behöver du en rörskärare så att du kan skära av de gamla rören och skarva på de nya. Man kan lossa rören i motorrummet också men det är enklare att skarva så långt fram ihjulhuset som möjligt. Problemet jag hade var att få väck alla skruvarna som håller rören. Det fick bli att värma med en liten gasolbrännare som också är köpt på biltema. Sedan kan det vara riktigt jäkligt att komma åt runt bakaxeln och tanken. Jag bytte på en E28 men jar tror att det är samma problem på E34:an. Det enklaste är om du kollar under bilen först och bildar dig en uppfattning av arbetet ianna du handlar på dig prylarna.

Lycka till!!

" tvätta, tvätta, tvätta.... "
tack för det utförliga svaret!
clipsen för infästning det är bmw:s egna du menar? det går inte att köpa på bmw väl?
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Det måste gå att köpa dem på Bmw, jag bytte faktiskt inte de på min. Jag antar att du menar att man inte kan köpa dem på Biltema. Men jag borde bytt några stycken som var väldigt dåliga...:-)

" tvätta, tvätta, tvätta.... "
ja, inte går att köpa på biltema såklart. :)
Det finns iofs clips att köpa på Biltema: Länk , men naturligtvis inte original...

// Jögge Länk

tack jögge och c.svens för de bra svaren. då blir det biltema för hela slanten. :)
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Det enklaste måste väl vara o gå till nån reservdelsbutik o köpa färdiga rör typ autoprodukter, mekonomen etc. Så slipper du allt krångel, säkert billigare än o köpa en hel verktygssats + rör, skulle jag gjort iaf.
jo, men jag har verktygen som krävs.

hur många meter behövs rör behövs köpas, förresten?
marcusss:

När det gäller Biltemas clips så måste man ju förborra med en 4mm borr under bilen innan man kan montera bromsrören, vilket kanske inte känns så där jättebra alla gånger med tanke på bilen...

Köper du däremot original så behöver du bara ta bort de gamla clipsen och montera dit de nya utan någon åverkan på bilen...

// Jögge Länk

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jag bytte ett (höger hram E34) alldeles nyligen. Måste säga att jag blev förvånad då ett nytt kostade ynka 70:- på bmw! Tyckte det kändes ganska skönt att ha ett med färdiga nipplar och slippa pressa koner. Det är ju då bara att klippa av och slita bort det gamla. Sen tycker jag du ska sattsa på att byta hela röret. Alltid bättre att göra ett arbete grundligt. Om du orkar förståss : )

Ett tips är: Om röret sitter som fan på abs/huvudbromscylindern. Klipp av det och trä på en ringnyckel. Jag försökte först med en sk. delad nyckel. Men inte ens det verkade funka och jag slutade i tid innan muttern gick åt helvete.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.