AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.297

"Sleep mode" eller inte?

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag undrar hur man vet om bilen är i sleep mode eller inte.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Om den har automat/step kan du se det på att den lysdioden vid växelspaken slocknar efter ca 15 minuter.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Tack, men jag har manuell låda. Jag läste någonstans att det också ska gå att se på larmdioden (under backspegeln). Stämmer det och hur fungerar det? Det här verkar skumt, tycker jag. "Väcker" man bilen bara för att man öppnar en dörr? Hur ska man då göra om man vill vädra ur bilen ibland t ex för att torka mattorna på vintern?

"BMW six appeal"
||
34
|| jensa ||
120d M-Sport -07
vad är sleep mode?

|| jensa ||
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Om ingen har nåt bättre svar kan du alltid prova att mäta strömförbrukningen vid batteriet. Den borde sjunka då bilen går in i sleep mode.
Sleep mode - max 15 min.
Reset - koppla ur batteriet i 15 min.

Har kollat detta 24 gånger (en klar underdrift) med en E46 M3 då navienheten lämnade in med en skiva inne ;)
Ni
19
Nicke_b
325iCoupé -10
Ta en liten pappersbit ca:1cm2 och låt den "sugas" fast vid det vänstra gallret nere vid ac:n. Pappret ska lossna efter ca:15 min då går bilen i "sleep-mode".
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Tack Nicke_b: jag ska testa.

"BMW six appeal"
||
34
|| jensa ||
120d M-Sport -07
sleepmode? anyone?

|| jensa ||
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
jensa: jag är kanske inte rätt person att svara eftersom jag är väldigt osäker på det här själv. Som jag fattat det har bilens elektronik olika "beredskapslägen". När tändningen varit avslagen i minst 15 min (tydligen) ska den till slut gå ner i "sleep mode". Om man sedan öppnar en dörr t ex "aktiveras" bilen vilket tar lite på batteriet varje gång innan den går ner i "sleep mode" igen. Med mera, med mera. Som sagt, jag söker också info om detta.

Annan tråd: Länk

"BMW six appeal"
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Sleep mode spar ström,på dom flesta nya bilar sitter det ett gäng med små datorer,t.ex en vanlig V70N har 13 st...
Batteriet skulle inte må bra om alla cpu:er var aktiva hela tiden(när gen.inte laddar).
Viktigt är att om man skall byta ut en cpu måste kärran vara i sleep mode annars kan det hända väldigt intessanta saker(jag vet).
P.B

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
9/7-05 Ullevi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.