AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
804

Högt rasslande ljud

su
31
suburban
325i e36 Sedan -92
Hej!

Sitter på en 320i -92 (m50) och har problem.
När jag startade bilen imorse lät den inte bra. Ett väldigt högt och grovt rasslande ljud kom från under huven.

En en riktig amatör när det gäller bilar men lär mig snabbt.
Bytte olja i vintras. Har alltid haft koll på oljenivå.

Motorn snurrar men den låter hemskt.

Frågan är vad som e paj. Kan det vara kamkedjan? Sitter det överhuvudtaget en kamkedja eller rem på en 320i?

Antag att det är kamkedjan som är vajsing typ sträckt eller nåt. Är detta något jag kan laga själv? Behöver jag ta ut motorn eller kan jag komma åt den direkt?

Alla kommentarer uppskattas! Och om det finns någon i örnsköldsvik som vill tjäna lite cash på att hjälpa mig så vore det super :)

Hälsningar, Adam
Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
Det kan vara spännarna till kamkedjan, om så är fallet bör du serva omgående. Oavsett kan det kanske vara bra att lämna in så att en verkstad får ta en titt...
TobbeBMW
troligast så är det kamkedjespännaren, kedjan i sig ska inte slitas nämnvärt under en normal livslängd för en motor, men allt beror ju på hur man servar så klart, vet du med dej att bilen är välservad så... det kan givetvis hända ändå att en kamkedja går av, allra helst om sträckaren e dålig, jag råder dej till att INTE köra med bilen, att byta en sträckare är mycket billigare än att byta en hel motor.

Ta bilen till verkstad och få den genomgången/bytt så löser det sig.
Spännaren kostar ca 270kr och är inte så svår att byta.
su
31
suburban
325i e36 Sedan -92
Jaha, fick precis svar från verkstaden. Kamkedjan hade haft sönder nån ventil och det var bara att byta motor.

Känns j-vligt surt eftersom jag egentligen inte gjorde något. Bara satte igång motorn en dag.

Enligt verkstaden skulle det gå på runt 20000 - 25000 med jobb. Bara att köpa ny bil alltså. Vad tror ni man kan få för en 320 e36 från 92 i fint skick med paj motor?
Lundqvisten
Finns skapliga utbytesmotorer på skroten..för betydligt billigare priser. Passa då på att istället peta i en 325 spisel. Så blir bilen genast lite roligare...
parolof
"Kamkedjan hade haft sönder nån ventil och det var bara att byta motor" vad menas?? vilken verkstad var det?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.