|
|
|
|---|---|
|
Ska byta olja nu men misstänker att mycket olja/skit ligger kvar i oljetråget? Är det en lätt procedur att lossa detta och tvätta ut och samtidigt verkligen låta allt rinna ut som kan? Packningen är ju billig om man nu ska byta den men jag undrar alltså över hur mycket jobb det är att skruva ner tråget och rengöra. Kommer göra det på en gör-det-själv mack så tiden är "begränsad". | |
|
Det är med all sannolikhet ett mycket större jobb än vad som är motiverat av bara det skälet. På min 3.0S och 630CS sitter avtappningspluggarna längst bak till vänster (sett framifrån) på oljetråget. Jag hissar således upp bilen på höger sida fram så lutar bilen så mycket att avtappningshålet kommer lägst. Då får man ut det mesta av oljan. Vill man vara petig kan man köra bilen ordentligt varm innan man byter olja. Sedan tömmer man omedelbart ut den varma oljan som då rinner ut bra. Sedan låter man den stå upphissad på detta sätt ett dygn så att den får stå och smådroppa ut gammal olja innan man fyller på den nya. Per L |
|
| Blir dyrt att låta den smådroppa på en gör-de-själv mack :-) | |
parolof |
Klar överkurs, varmkör och tappa ur oljan, skulle inte ens bry mej om att ta bort tråget om jag hade en Ferrari |
|
ravve: Sant! I mitt eget gör-det-själv-dubbelgarage är inte kostnaden så hög! Per L |
|
| Per: Ett sånt vill jag också ha! :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.