|
|
|
|---|---|
Alter Schwede |
Någon elkunnig som vet ifall det kan vara till nytta/skada om man sätter i en 14,4V regulator istället för 14V? Mvh |
|
14V är standard, varför skulle du vilja ändra? Mera viktigt än just spänningen på generatorns terminaler är spänningen direkt på batteriet, dvs minimalt spänningsfall, väl rengjorda och fastdragna anslutningar osv. Många bilar har avkänningen ute på batteriet, dvs en generator märkt 14V kan ge 14,5- 15V, mätt direkt på generatoranslutningarna. FP |
|
|
Tjena Alter Schwede! Antar att du vill ladda batteriet bättre på kortsträckorna? =) Här en tråd Länk där 944_driver har en länk om regulatorbyte Länk Mvh |
|
|
Nja, laddtiden ändras bara obetydligt om man höjer spänningen, blybatterier tar alltid relativt lång tid att ladda fullt, samtidigt som de kokar ur sin elektrolyt på längre sikt vid för hög spänning. Lampor och annan utrustning kan också fara illa av för hög spänning, inte att rekommendera. FP |
|
|
Aah, tack Folke för klargörandet. Mvh |
|
Alter Schwede |
Hej folke och rob, tackar för svar. Då är det nog bäst att jag håller mig till 14V då,,det står så på regulatorn som sitter i nu. Funkar ok vad jag vet,,tänkte ändå sätta i en ny för att öka på skottsäkerhetsfaktorn, vem vill bli stående någonstans när man minst anar det? :-),,ingen dyr pryl,,dessutom har jag ingen aning om hur länge den har suttit i. rob..kortsträckorna ja du vet ju :-),,rena döden egentligen,,jag kontrar med att byta olja+filter rätt ofta,,men som sagt..batteriet.. man får väl dra på rejäla långturer samtidigt snåla med att ha på elutr. under tiden. Sitter en 62Ah i nu,,ska nog sätta i en på över 88Ah,,det kan väl inte skada? Mvh |
|
Ingen fara, men du får nog göra som jag; plocka ut batteriet och ladda det hemma över natten 2-3ggr/år. Du får gärna komma över och låna min c-tek laddare, mailar dig mitt telenr. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.