AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.159

toplockspackning som går sönder så fort man byter..

Na
49
Nathi
BMW Alpina B10 3.5
Har en bmw 325:a. I höstas så började den helt plötsligt stiga i temperatur och började koka. Böt så toplockspackning och planade toppen. Men nu har tre topplockspackningar till gått efter detta. Bilen går fortfarande upp i temperatur och trycker ur sig vattnet. Några idéer på va det kan vara för mer fel?

MvH Nathi
har du planat toppen igen efter den första planingen? blocket kanske behöver planas?

en teori (du skriver inte om du har planat toppen fler gånger) som jag tänkte på nu är om du har planat toppen fler gånger så har du ju fått en kompökning och kör du då med orig. toppackning så kanske du får för högt komp och det dödar packningen?

som sagt, vet inte hur mycket och hur många gånger du har planat toppen då du inte skriver det..har du kollat toppen efter dom här senaste 3 packningarna så att den är rak ?

MVH
Johan K
Jag är ingen stjärna i garaget men jag tror att en tidigare ägaren till min bil hade samma problem. Den överhettade hela tiden och verkstaden bytte hela kylpaketet ink. termostaten och även topplockspackningen efter att den kokat. Problemet kvarstod dock, överhettade hela tiden. D blev så dyrt att snubben sålde bilen till en bilmek som jag känner o han bytte den nya originaltermostaten mot en ickeoriginal och bilen funkade. Meken (som hade bilen precis före mig) menade att origtermostaten var av erkänt dålig kvalitet, nåt plastmaterial, och att den han satte dit var bättre o i aluminium.

Vet inte om detta hjälper dig...

/D.

TobbeBMW
Har hållt på en del med trasiga topplockspackningar och jag håller med "bmwfreaken"
En topp håller bara att plana så många ggr innan den ger för högt komp för att en orginalpackning ska klara sig. Men i ditt fall så hade jag nog börja fundera på om inte blocket är sprucket/skevt eller på annat sätt skadat (M50 blocken är kända för att vara mycket tåliga annars).

Har du röntgat toppen så du är 100 på att den är felfri??
Na
49
Nathi
BMW Alpina B10 3.5
tobbebmw : är inte helt hundra på att toppen inte är 100% felfri..men den är planad en gång och bilen har vait inlämnad på 3 verkstäder.
Funderar på att köpa en ny motor till bilen nu för det börjar bli dyrt detta...:(

Direktorn : tack för tipset det skadar inte att testa :)

Bmwfreaken : packningarna har gått sönder när de provkört bilen så jag tror inte att själva toppen har tagit så mycke stryk (klart den har gjort det men inte mycke).

MvH Nathi
Har den kokat så är risken tyvärr stor att toppen spruckit. Nästa gång du byter packning rekomenderar jag att du låter någon provtrycka toppen. Kolla även toppens minimitjocklek, så att du inte riskerar ras om du planar igen.
Na
49
Nathi
BMW Alpina B10 3.5
Tack så mycke för alla tips och råd :)

MvH Nathi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.