|
|
|
|---|---|
|
Ja. Vad ska man säga. Hade byggt klart mitt fina 3" avgas efter kattarna. Det enda som dämpade 6ans sköna sång var en 3" japs dämpare baktill. Länk Lät hur fint som hellst, men det tyckt varken polisen eller deras decibel-mätare. Laglig dB är 82. Jag hade 108 =) Slapp som tyr var böter på 800:- Men fick göra en ombesiktning. Besiktningsmannen frågade om det var värt det. "-Självklart!" | |
|
Hej är det en sån där OTTO dämpare? med ställbar insats...funderar på en sådna till min 328 med, låter det bra? Mvh Daniel |
|
| Hade varit coolt att höra den. Kan du inte fixa en ljudinspelning eller liten film? | |
|
Oj... Hade 3½ tums system direkt från grenrören, ingen katalysator och en fullflödes sportdämpare som dämpade ljudet en aning. Förfinade ljudet rättare sagt. Rören var raka och lät riktigt fint, dock lite fr mkt för min smak nu för tiden. Men jag åkte fast flera gånger för fortkörning osv, men tur att det inte kikade under bilen för att se om där fanns nån katt eller inte för där fanns ingen sådan. Tur att man har haft turen med sig ibland :D |
|
| Det ska vara diskreta bilar som går bra, inte bullriga och pråliga fartvidunder som låter illa för att man har trimmat sönder dom. | |
|
Gräns på 82dB?? Ny lag? Finns ju ingen satt gräns vid besiktning. Alla med sportsystem låter ju mer än 82dB :/ |
|
| Jag kan förmedla att den låter riktigt skönt,inte många som slår den... | |
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Har du mätt hur mycket effektförlust du har? mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
| Instämmer effektförlusten måste vara stor | |
|
Varför skulle man förlora effekt? Funderar på att göra samma sak på min...men inte om man förlorar effekt :-) Mvh Daniel |
|
|
Motorn behöver ett viss motstånd i avgassystemet för att ge bäst effekt. Byter du ett standardsystem till ett sportsystem så kan du ibland få ett par hk men även förlora ett par hk. Börjar du sedan öka dimensionen ännu mer så tappar du med all säkerhet effekt. Dom fall man har mest att vinna är när man chipat turbobilar då ett sportsystem kan ge en hel del. Finns säkert någon här som kan förklara detta mer i detalj rent tekniskt. ___ //Ulf |
|
| Här har ni lite nyttig läsning.. Länk | |
|
får väl testa g-techa bilen sen...se om jag får bättre än förut. Det är ju iallafall en del motstånd när det går från 2 till ett rör... |
|
|
Tror inte du förlorat så mycket effekt. Singel 3" är nog inte helt fel på en 2,8 liters motor. Även om det är friflödesdämpare. Vad sitter det orginal? 2*2" eller 2*2.25" eller dylikt? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| 2,25 tror jag hela vägen.... | |
|
Bullergräns är 74dB vid 50 km/t för en bil från 90-talet eller nyare. 108 dB ger väl svartflagg för buller i STCC. Onödigt bullrigt och bidrar bara till den negativa bilden av BMW-ägare bland allmänheten. 2 st 2 tums rör har lika kvadratarea (samma flödeskapacitet) som ett 70 mm (2-3/4"). Fördelen med dubbla små rör är att det inte bullrar lika mycket som ett större. Dubbelt 2 tum har tillräckligt bra flöde för ca 400 hkr beroende på ljuddämpartyp. Mindre rördimension ger ett mer högfrekvent ljud (typiskt BMW ljud) medan större rör ger ett lågfrekvent. Större rör väger också mer. Storleken på ljuddämpare påverkar ljudnivån men inte mottrycket så länge det är en fullflödesdämpare. Förenklad förklaring. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.