AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.432

Placering av tomgångsmotor

Bj
49
Björkhultarn
323CiA -99
530iM -01
Jag har inte hunnit skaffa någon verkstadshandbok ännu men behöver ta reda på var tomgångsmotorn sitter placerad på en E36 med M52 motorn.

Det vore bussigt om någon kunde ta en titt och förklara eller ännu bättre om det fanns någon bild på detta.
Bj
49
Björkhultarn
323CiA -99
530iM -01
Ingen som har koll?

Tänkte försöka fixa detta i helgen så jag vore tacksam om någon kunde bidra med lite hjälp.

NF
440
NFd
325im -87
En så modern bil som du har, har jag bara sett på utsidan.
Men tomgångsmotorn är ju till för att släppa luft förbi gasspjället,
lagom för att hålla ca. 800 varv/min.
Den har ju ett eget gasspjäll och borde sitta parallellt med vanliga
gasspjället.
På min gamla bil är det en svart korv med svarta slangstumpar
som går på var sida om vanliga gasspjället.

Nisse
Bj
49
Björkhultarn
323CiA -99
530iM -01
Jo, jag har förstått att den sitter någonstans där i närheten och det finns några olika prylar som jag misstänker är vad jag letar efter men det vore bra att få veta exakt innan man börjar skruva.

To
43
Togg
328i -95
Om jag inte mistar mig så sitter den precis innanför och till höger om spjällhuset. Om man tittar in under insuget precis vid röret för oljestickan så ser man den. Lite svårt att förklara men om du har mail adress så kan jag scanna in och skicka det avsnittet från min oljiga verkstadshandbok.
På bilden här kan du se hur den sitter i en slang från insugsgummit. Den har nummer 6 på bilden.

Länk

På den här bilden ser du den på lite närmare håll:

Länk
Bj
49
Björkhultarn
323CiA -99
530iM -01
Baalzamon, tydligen går det inte att länka från RealOEM. Vilken undergrupp fann du infon under?

Bj
49
Björkhultarn
323CiA -99
530iM -01
Togg, du har mail. Står det något om hur man kollar om den funkar i hanboken också, resistans m.m. vore det värdefull info.

Märkligt, länkarna funkar fint för mig. Jaja, jur som helst: Välj bil-> Fuel Preparation System-> Mass Air Flow Sensor eller Secondary Throttle Housing Tube ASC
Bj
49
Björkhultarn
323CiA -99
530iM -01
Då tror jag att jag vet hur den ska se ut men var sitter den? Har försökt föja en slang som går från insuget och den går till undersidan av trottelhuset på undersidan av insugningsröret, svårt som f_n att komma åt. Är jag på rätt spår?

To
43
Togg
328i -95
Björkhultarn: Har mailat avsnittet till dig nu, står tyvärr inte om man kan testa den eller inte. Om den inte sitter annorlunda på senare m52 motorer än vad den gör på min motor från 96 så är det som jag skrev tidigare.

MVH//Tobbe
Bj
49
Björkhultarn
323CiA -99
530iM -01
Jätte bussigt av dig Tobbe att fixa scanningen. Nu ska jag ta mig en rejäl titt igen.

Lyfter denna tråd då jag har samma idiotkonstruktion.
Hur fan får man loss kontakten som sitter på insidan av insuget, den som slangen sitter på.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.