AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
693

Kupéfläkten går fortfarande bara på fullt! (635 -83)

I min bil är kupéfläkten steglös (ej AC). Fick lite tips här på forumet och skruvade isär panelen runt fläktvredet.

Lokaliserade kretskortet som styr fläkten, bytte en transistor på kretskortet (Motorola, beställdes från ELFA) men samma sak. Fläkten gick bara på fullt.

Lessnade och köpte hela kortet nytt på BMW (ca 750 kr). Men samma sak igen! Fläktjävulen går fortfarande bara på fullt!

Nån som har nåt klurigt tips?
Följ kablarna från motorn. Nånstans sitter en kraftig effekttransistor på en kylplatta, förmodligen kortsluten och släpper då strömmen rakt igenom till motorn.
Effekttransistorn kan ev. sitta direkt på motorns hölje. Nyare MB har detta, osäker på just din bil.

FP
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
På min 630 -76 sitter effekttransistorn i högra fläkthuset! Skruva bort plåtkåpan som sitter över fläkten (framför vindrutan) och släpp spännet som sitter på högra fläkthuset (sett inifrån bilen) så ser du effekttransistorn!

Per L
Ri
6
Rickard M.
635 csi -79
Hej !
Jag har precis samma problem, är det någon som vet vad man lämpligen gör åt transistorn? Jag ringde till BMW I solna för att höra mig för, och fick det något överaskande svaret att någon sådan minsann inte fanns på min bil. (635 -79)Eftersom jag själv har sett den tillåter jag mig att anta att den trots existerar och att den troligen också är orsaken till att fläkten vägrar att fungera.
Lämpligen försöker man ta ut enheten med transistorn.
Det bör gå en grov pluskabel in och en eller möjligen ett par styrkablar, samt en grov kabel ut till motorn.
Men enheten ute ur bilen löder man loss transistorn och byter. Om du läser av beteckning osv på trissan så går vi vidare. Den kan vara av plast med tre anslutningar och en fästskruv, mellan kylaren och trissan sitter förmodligen en isolerbricka av t.ex plast eller silikongummi.
Eller så är det en transistor stor som en tjock 50-öring av metall med två anslutningar och två fästskruvar.

FP
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
På den här sidan finns det lite tips om vad det kan vara och hur man fixar problemet.
Länk
Man nämner 2N3055 här, en vanlig effekttransistor som kan hittas hos de flesta elektronikleverantörer eller hos t.ex ELFA.
Finns i plastkapsling (TIP3055) eller metall (2N3055),
kolla vad som sitter på fläktmotorn. Transistorn kostar runt ett par tior.

FP
Ri
6
Rickard M.
635 csi -79
Tack så mycket för de uttömmande svaren !
Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.