AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
982

Vart leder kablaget ifrån färddatorn?

Tyckte aatt det var dags att reda ut det här en gångg för alla nu... Diskussionerna om färddatorerna har vart uppe ett antal gånger och jag har använt sök-funkionen..:).

Har den stora färddatorn till e30 som inte är monterad utan jag har en analog klocka i min bil just nu... Kikade på kontakten som inte alls visade sig vara likadan... Vart går kontakten som ska sättas in i färddatorn? om det nu inte finns i min bil så räcker det då med att köpa en kabel till färddatorn? eller behövs mer grejer?

En gång bmw-ägare, alltid bmw-ägare
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Till färddatorn behövs det (förutom spaken och datorn) yttertemperaturgivare, gong-gong och en trevlig liten kabelhärva (kostar ett par tusen hos BMW).
Du måste i princip demontera hela instrumentpanelen för att montera allt på ett korrekt vis.

Mitt tips är att glömma det helt enkelt.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Glömma och sälja datorn och sedan köpa ny bil med dator i?:)
Tack för rådet... Men du.. Eller någon annan. Vart leder själva färddatorn? vart hämtar den information om bränsle osv? hur kopplas detta? i kontakterna under ratten? där skivan man kan ta bort sitter? mvh

Koppla in stora färdatorn är en enkel match man köper en kabelhärva oss BMW pris 680 kronor sen drar du kabel mellan färdator och instrumenthuset då funkar allt utom ute temp givaren som du måste köpa till.En timmas jobb ungefär.
Kontakterna är bara att plugga in från kabelhärvan, en bak i instrumenthuset som är gul, den andra bak i färdator som är grön, spaken och Gong-gongen behöver man inte bara iriterande men vill du även ha Gong-Gongen så kostar den 380 kronor på BMW. Tempgivaren kostar 230kronor.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Håller med BMW Berra. Inga problem. Har monterat in stor färddator i en 320 och en 325iX. Allt är förberett. Det pilligaste
jobbet är egentligen att ta bort instrumenthuset för att trycka i kontakten (gul) på baksidan och att skruva fast själva datorn i panelen (skruv bakifrån).

Kabelhärvan du behöver har nr 13 på bilden nedan.
Tempgivaren med sladd har nr 15
Gonggong nr 10 och höljet 11
Blinkerspaken nr 12 ger fjärrstyrning (den är ganska dyr men behövs inte om man klarar sig utan fjärr)

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
På tyska: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Kabeln till tempgivaren är redan framdragen.
Ingen som har en sån kabel att sälja? jag har bara den änden som går till datorn... saknar kontakterna som går till kontakten bakom instrumenthuset... Men alltså... bilen är in princip reedan förberedd för detta?? allt man behöver göra är att få tag i en sladd mellan datorn och till kontakten bakom instrumenthuset?
så ska allt funka sedan förutom tempen?

En annan frråga... hur får man bort instrumenthuset?

Allt funkar utom utetempen.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
m_johan84:

Japp, om du har en 325 eller 320 (instrumenthus med varvräknare och bränsleförbrukningsmätare) så är det bara att plugga i gul kontakt från datorn bak på instrumenthuset. Datorn får info om hastighet, bränsleförbrukning etc via denna kontakt.

Om vi börjar i datorns ände så går kabelhärvan från datorn och bakom stereon och upp bakom instrumenthuset. Där grenar den första kontakten av (gul) som du sätter i instrumenthusets baksida.

Resten av härvan fortsätter förbi bakom instrumenthuset och ned till utrymmet under ratten. Där slutar härvan i fyra kontakter:

en två-polig för att koppla ihop med tempgivarens sladd som
kommer in via genomföringen framför pedalerna till motorrummet

en två-polig till gong gongen som sitter i höljet under ratten

en en-polig som går upp längs rattstången till blinkersspaken
(om du har denna annars lämna kontakten lös)

en två-polig som går till stöldsystemet (startspärr) om du har sådan annars lämna kontakten lös)

Själva datorn skruvas fast bakifrån. Jag har lyckats skruva dit den båda gånger utan att lossa panelen genom att ta bort stereon och gå in via handsfacket och skruva därifrån.

Hur du får bort instrumenthuset finns säkert trådar om.

Tempgivaren funkar utmärkt om du har rätt givare. Det går även bra med tempgivaren och sladden för den "lilla datorn".
Ta bort pappskivan under ratten, under instrumenthuset på framsidan har du en avlång svart plastskiva bakom den sitter det två muttrar, som du skruvar bort för hand, när du har lossat den ser du skruvarna som håller instrumenthuset på plats pluss några andra skruvar som är synliga, sen är det bara att lirka ut det en bit tills du får dit den gula kontakten i den gula kontakthållaren.Du behöver inte ta bort ratten
Var inne på skroten där jag fick de sa att dom absolut inte sparade på några kabelhärvor och att beställa ifrån den där sidan som en av ovanstående skrev verkar bli hyfsat dyrt... Ingen som har denna kabel liggandes eller rent utav har en i bilen och vill sälja? Kabeln som går imellan datorn och instrumenthuset nu alltså.

680 kronor är det väl värt att få färdatorn att fungera.
Bmw Berra... Mja inte om man vet om man ska behålla bilen eller om inte ens färddatorn funkar:P

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
har jag fattadet det här rätt nu

kabeln till tempgivaren för yttertemp är dragen orginal (även i bilar med analog klocka) vart ifrån går den och vart sakll tempgivaren sitta?

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Vad jag vet är den inte dragen om bilen hade analog klocka.
Jag har inte i alla fall inte hittat nåt på de två bilar med analog klocka som jag satt in dator i.

Men om bilen hade "lilla färdatorn" (yttertempgivare) från fabrik så är den dragen eftersom "stora" och "lilla färddatorn" har samma tempgivare med sladd.

Tempgivaren sitter i vänster kylluftkanal till bromsarna och sladden kommer in i kupen i genomföringen framför pedalerna.
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
OK tack då vet jag det

mvh Erik JAkobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Kabeln är dragen. Vid vänster lyse har du en rund kontakt som ligger lös bara att koppla på tempgivaren om du har färdator vill säga.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
wow :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.