|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med klonk i bakvagnen, det låter precis hela tiden! När man kör lugnt, när man kör fort, när man åker över gupp, på nylagd asfalt, och det klonkar tillochmed när bilen står still och man gungar bilen där bak. Ljudet låter som om det kommer från vänstra hjulhuset. Stötdämparen ska vara ny, enligt förra ägaren, och den ser ny ut. Har sökt, men inte fått ut mycket av det. Vad är silentblock? | |
|
Tycker det låter som infästningen av dämparen upptill. Jag hade ett liknande ljud när det var så, det lät nästa hela tiden. Han som monterade dämparen kanske var en klåpare? Be ngn att sitta och lyssna bak låter det ihåligt och ganska ettrigt upptill vid högtalarna ungefär så kan det vara dämparinfästningen. Silentblocken låter mer i golvet ofta ett mer genomträngaden hårt klonk. Silentblock är stora gummiklumpar som bakvagnen är infäst i bilen med. När du gasar bromsar så vrids hjuluphängningen och om gummiklumparna är slitna eller dåliga så klonkar det till. Ljudet kan givetvis också uppstå när du kör över kanter och gupp. Om du lyfter bilen ser du dem rakt framför hjulen de är stora som en konservburk ungefär. Hoppas jag hjälpte dig med mitt inlägg. -Phil |
|
|
Kan nästan garantera att det är övrestötdämparfästena som är slut som philip skriver. De är billiga och relativt lätta att byta //Simon |
|
|
Så, då har jag beställt ett sådant från motornord. Vart billigare än jag trodde, 185+frakt . Hoppas det är rätt nu bara |
|
|
Ja då får vi verkligen hoppas på att det är rätt //Mvh Simon |
|
|
Eftersom dämparna såg ganska nya ut borde de ju sitta där. Kanske spänt dåligt monterat fel på ngt sätt. Hoppas det löser sig. -Phil |
|
|
Det är långt ifrån alla som förstår att byta fästena samtidigt som dämparna tyvärr //Simon |
|
|
eftersom du säger att det klonkar när man gungar på bulen kan du väl ha en som gungar så att du kan lyssna var det kommer ifrån? FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.