AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.706

Gasen i botten på "Gröna helvetet"

AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Länk

Är det någon som testat köra på den banan ? Skulle vara väldigt skojj tror jag att åka med nån, efter som att man själv inte har körkort =/
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har kört mycket på banan, även om det har gått ett antal år sedan det senast begav sig. Oerhört roligt, men idén om att åka med någon annan i början tror jag är bra, även om man har körkort. Nürburgring är, på grund av sin längd, mycket svår att memorera. Till det kommer att många kruvor är skymda på grund av krön och växtlighet, vilket gör det till en utmaning att hitta rätt på banan och inte råka ut för plötsliga överraskningar.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Vad figurerar det för bilar på banan? Gör man bort sig totalt om man kommer i min bil eller t ex en 911:a från 1975? Vilken är medelbilen om vi så säger!?
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Stavros> Det finns allt!!! Senast jag var där körde det omkring husbilar, trabanter you name it.
Själv kör jag ju med min och det är ingen som tittar snett eller så.
Det Nockenwelle skriver är värt att tänka på. Det tar många varv att memorera hur banan är och bara för det är det inte säkert att det går vägen. Själv spann jag av i "Karusell" kurvan förrförra gången jag var där. Gjorde ett par pirruetter och så både staket och betong komma närmare och närmare...men det gick bra som tur var.

*BAWORAK*
No
5.161
Nockenwelle
Som sagts ovan är blandingen av fordon stor på ringen. Dessutom bestäms tempot i klart större grad av förarens skicklighet och kännedom om banan än av vilket fordon denne kör. En persson som aldrig kört på ringen förut lär knappast komma under 12-13 minuter, även om han sitter bakom ratten i en Ferrari Enzo eller Porsche Carrera GT.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag var där förra sommarn med tjejen. Det finns tydligen en "taxi" som man kan hyra med professionell förare, jag skulle nog föredra det eftersom mina banracingerfarenheter är begränsade till go-kartbanor. Skulle nog vara en härlig upplevelse att få följa med runt ett par varv med ett riktigt proffs. "Green Hell Taxi" tror jag det kallades?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ringtaxi är väl namnet på denna som väl numera kör M5 E60 istället för som tidigare M5 E39.

___
//Ulf
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Kika på den här filmen Länk

-Never feel sorry for yourself.-
Åker ner till nbr-ring varje år i augusti när det är old timers grand prix. Har väl kört en sisådär 20 varv kanske, de som kan banan säger att efter 100 varv så vet du hur banan går. Innan dess är det ingen mening o försöka spela tuff eftersom du inte vet vad som döljer sig runt nästa krök. Varje år jag varit nere så har det varit folk (privatpersoner)som kraschat ganska allvarligt runt banan, SÅ TA DET LUGNT. Det är långt hem till Sverige om man smäller....
Åkte ett varv med en proffesionell racingförare i en Porsche 996. Absolut roligaste/värsta åkupplevelsen jag någonsin varit med om, och förmodeligen kommer att vara med om.
Det är som sagt ingen som bryr sig om vad du rattar för bil. Finns allt mellan himmel och jord, från veteranbilar till Polo's, Ferrari F50, Hundkojor, Turistbussar, mc, med mera. Alla bilar som vill får köra, enda kravet är att bilen EJ får läcka olja. Då blir det ju som sagt lite farligt o halt.
Är man sugen på Ringtaxi så gäller det o vara ute i tid för ev. bokning. Var 2 års väntetid när jag ringde o frågade (för 2 år sedan). Kan ha ändrats och kanske kan man ändå få chansen om nån lämnar återbud. Synd att jag inte bokade den där gången, då hade jag förmodligen fått åka nya M5:an i år nu i augusti....
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Försökte också att boka en tur med Ringtaxi i juni då jag passerar Ringen. Men det verkar tyvärr vara helfullt ända in på höstkanten om man kollar på boknings sidan under BMW-Motorsport :(

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
är det någon som vet ungefär vad det kostar att åka med ringtaxin?
No
5.161
Nockenwelle
Ringentaxi är säkert kul, men jag skulle rekommendera alla som tar sig till Nürburgring att åka själv, förutsatt att vederbörande inte har alltför tomt innanför pannbenet. Banan är krokig, kuperad och har dålig sikt. Likt vanliga landsvägar skall man anpassa hastigheten efter sikten. Det kan komma en plötslig s-kurva efter ett skymt krön (t ex vid Adenauer Forst), precis som på vanliga vägar. Alltså tar man det lugnt och anpassar farten till förutsättningarna. Klarar man inte av att hålla uppsikt bakåt får man se till att inte flacka hit och dit över banans bredd. Nybörjarens spår skiljer sig säkert en hel del från den linje som används av en som kan banan, och den senare håller antagligen betydligt högre fart. Använder man sunt förnuft och inte låter fartdjävulen ta över kommandot skall det inte vara någon större fara. Låt farten komma efterhand som kunskapen om banan utvecklas.
Sedan finns det passager som man knappast kan lära sig rätt spår i utan någon som visar, men det är främst när man skall börja fila på varvtider som det är av betydelse.
Trots det kan det, som sagts ovan, vara en fördel om man kan få åka med någon som hittar på banan, men jag tycker inte man skall dra sig för att köra på banan om man inte kan få guidning.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Kostar tydligen 175€ i år enl. boknings sidan. Å andra sidan kan man ju vara tre som delar på den summan.

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Okej. är det bara ett varv man får åka då eller?
852
Sörpan
325xi -02
Ett varv är det. Jag tror det räcker... ;)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Hehe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.