AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
976

stötdämpare fram?

pe
22
peterg
520i -97
Hej
Bytte till sommardäck i helgen, såg då i vä fram hjulhus att det skvätt olja, tror denna olja kommit från stötdämparen, kan det vara så och i så fall bör jag byta? Dämpfunktionen funkar väl, har testat.

MVH
Peter G
Pär Gabrielsson
Hej,

Jag gjorde detsamma igår och fann att en av dämparna hade tydliga oljetecken. Däremot har jag tidigare i vinter upplevt att min 530 D 2002 har börjat uppträda som en "amerikanare" i framvagnen. Stötdämpningen är inte sig lik utan den gungar ganska mycket i fart och den känns lite instabil.

MVH

Gabbe
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

peterg, har det läckt ut olja är det nog bara att byta. hur länge har du haft dom dämparna ? i mil
Pär Gabrielsson
Hej igen,
Jag har kört bilen i ca 2500 mil nu och den har gått 10900. Jag bor i Norrland och kände detta under senvintern. Som över en natt så började den gunga i minsta gupp. När det var lite kallare var det mer.
Jag har lyssnat med BMW i Luleå och de har kampanj på byte för 5700 kr. Då byter de båda två och jag vet inte men det verkar som att det är bäst så. Av debatten som finns i forumet så verkar det vara mest rätt. Det verkar som att kostnaden för material ligger på ca 3000-3500 kr för två. Jobbet ligger väl på ett par, tre timmar. Så det låter kanske klokt.

Gabbe
Pär Gabrielsson
f´låt, det var nog inte jag som skulle svara...

Gabbe
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

framdämparna kostar ca 1000 styck på meko och jag fick monroe när jag köpte där så det är inget skit om nån nu skulle tro det. om du känner nån som kan meka så kan han säkert byta dom åt dig mkt billigare än bmw, det e inte rocketscience å byta dämapare om man har verktygen. Eller att helt enkelt köper dom själv på meko och går på en okq8 verkstad och lämnar in bilen.

såg att du hade en e39 då kanske dämparna är något dyrare men du kommer endå billigare undan genom att undvika bmw
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

självklart ska båda dämparna på en axel bytas samtidigt.

ursäkta stavningen!
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
jag har haft upp dämparproblem tidigre här på forumet alla mina bmw bilar har haft dåliga dämpare har kört ca 3000 mil och bilarna har varit nya, sen är framdämparna slut. så det har jag konstaterat för länge sedan dom har lite svårt för norrlandsklimatet.
pe
22
peterg
520i -97
Tackar för alla tips, har tyvärr inte varit inne på forumet denna vecka.

Peterg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.