AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
891

Då har bettan gått sönder för första gången:)

Hejsan!

Igår kväll efter en prickfri besiktning hos Bilprovningen, skulle jag köra bettan till garaget och vipps, efter att ha vridit om nyckeln, börjar bilen bluddra, skaka och motorlampan vägrar att slackas i instrumentpanelen. Stänger av motorn och kollar i instruktionsboken "avgasvärdena har försämrats, kontakta BMW-verkstad". Bilen har precis passerat 3 år 9 mars och endast gått 4300 mil. Ringde till BMW-Jouren och de kunde tyvärr inte hjäla mig med bogseringen då serviceavtalet gått ut men upplyste om att det förmodlingen var något fel med elektroniken då motorn verkade gå på enbart 3 cylindrar. Sagt och gjort bogserades bilen mha en snäll kompis och står så nu hos BMW i Uppsala. De skall göra en felkodavläsning under dagen och återkomma med besked om vad som är fel. Jag upplyste dem om att jag vägrar acceptera att detta sker på en bil som gått så lite och de skulle göra en goodwill ansökan hos generalagenten, men lovade inget.
Vad tycker panelen om saken. Vet att det är svårt att gissa sig till vad det skulle kunna vara för fel på bilen, men den har gått felfritt motor- och elektronikmässigt under hela tiden jag ägt den sedan ny , och nu plötsligt så misständer den utan förvarning och går som skit.
Hoppas verkligen att BMW åtar sig att avhjälpa detta under goodwill men man vet ju aldrig.

MVH Dominik
Defekt Kamaxelgivare får bli min kvalificerade gissning.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Wendtan>>>>Om vi pratar pengar så vad skulle detta gå på att åtgärda? Är inte så duktig på det mekaniska och ser enbart 10'- tals kronor i reparationskostnad så fort bilen lämnas in till aukt. verkstad

/D
marw
Kamaxelsesor kostar 800:-
med byte 1800:- hos BMW.
Har även pratat med TRYGG-HANSA om problemet och om BMW inte tar det på goodwill så kommer det med största sannolikhet att täckas av bilens maskinskadeförsäkring med 25 % självrisk dock lägst 1200 kr. Faan alltså. skulle ha skjutsat morsan till Skavsta imorgon och biljäveln går sönder den 13e :)
Nåväl, det blir nog bara att avvakta och se vad diagnosen visar.

/D
Defekt kamaxelgivare kostar i häraden 1500-2000 kr att byta.

Sjävla givaren kostar bara någon hundralapp, men de är lite mek o byta den. Efter du fått ut felet så hade jag ringt Askens med fleras Kungliga Hov-mekaniker Bil&Motorteknik i Huddinge.

Länk
Marw: Kostar en kamaxelgivare til M52TU 800 kr?

Skumt då jag sett att de kostar runt 300 kr till M54.
Eller minns jag fel? De händer, men de är fruktansvärt ovanligt :)

Länk
Tackar Wendtan

Desvärre så tror jag att jag låter BMW Uppsala fixa till felet då jag annars förmodligen får betala för en DIS-avläsning samt få bogsera bilen till Huddinge från Uppsala (10 mil enkel väg) samt få betala för bytet om material hos Bil&Motorteknik. Tror nästan det blir mer ekonomiskt att fixa till detta här i stan eftersom bilen är icke körbar. I andra fall kommer jag med största sannolikhet att nyttja deras tjänster:)

/D
marw
wendtan: Förenade Bil Fosie Malmö tar 480 för DIS test + drygt 800:- för givare. Har själv problem med lite ryckighet i låga varv.
Ringde innan idag, bokade tid.

Mvh,

Martin
Tjena igen!

Nu har jag pratat med BMW i Uppsala och felet visade sig vara trasig tändspole. Kostnad 1095:- De skall under morgondagen göra en goodwill förfrågan hos generalagenten. Hoppas att det går igenom. Annars verkar inte notan vara så blodig som jag befarade allra först.

MVH Dominik
marw
Skönt att höra. Tror du får det på goodwill.

En mekaniker sa till mig igår hade konstigt ljud. BMW:s nyare motorer är skottsäkra det dom är kända för. Nästan alltid sensorer eller kablar som krånglar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.