AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.539

M3 E36 Svampig och gungig i chassit

mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Upplever min M3 E36 som svampig och gungig i chassit TROTS att jag har ett AC-Schnitzer ställbart chassi och bilen är rejält sänkt. Det är dock inget fel på väghållningen som är grymt bra och bilen är inte alls stötig. Vad är det som är fel? Fjädrar eller dämpare som är slut eller kan det va nåt annat ??

Mip
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
främre länkarmsbussningar bak kanske? Min blev det STOR skillnad på när jag bytte, skall tydligen vara fel material i dom bussningar som sitter från fabrik. Köp nya på bmw och byt, har för mig dom kostar ca 150kr. Jag anlitade en lokal firma som gjorde jobbet för 700kr. På bmw skulle dom ha 2600Kr.

Kan även vara bussning ovan bakaxeln? men den har jag inte bytt så den vet jag inget om tyvärr.

Lycka till!
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
ingen annan som har en åsikt? Hur vet man att dämparna eller fjädrarna är slut ?

Mip
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
om dämparna är slut så borde den ju bli stötig men du skriver att den inte är det. Jag tror på bussningarna,... och även om det inte är bussningar så är det bra att få dom bytta iom att det är fel på dom och försämrar väghållningen en aning fast dom ser ok ut. Blev som en annan bil när jag bytte mina bussningar fast originalbussningarna såg väldigt fräsha ut... mekanikern ringde upp mig och sa att jag inte behövde byta, men han kände inte till att det är fel materiel.
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Pelle: Min är en 3.2:a 96:a är det samma materialfel på dom ?

Mip
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Antar det, enligt bmw skövde så är det fel på alla e36 bussningar som ej är utbytta.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
När man köper bussningar från ex Mekonomen eller Micro.. är det fel matrial i dem med, endast BMW's egna som är rätt?
Prova att gunga bilen så mycket du kan, då du slutar gunga den så ska den stanna efter ett gung högst annars är dämparna slut...

/Fredrik
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Tycker min bil är lite svajig ändå även fast jag bytte alla nio bussningarna i bakvagnen igår.. Har inte fått på sänkfjädrarna fram och däcken håller lite fel dimension för tillfället så det kanske blir bättre när jag fått rätt däck och fjädrar...

/Daniel
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
danragn: kan vara stötdämparna bak som är slut.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Den gungar inte och är stel... Så nej..
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Har kollat närmare på detta nu, och det visade sig att en dämpare fram är på väg att ge upp, har börjat glappa i sidled.. Har beställt ett justerbart chassi nu så ska det nog bli bra efter det.. Bara 2 veckor kvar till Gotlandring nu =) .. Fick på mina nya Kumho MX däck idag också..

/Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.