|
|
|
|---|---|
|
Hur fungerar det med import från Tjeckien? Är det lika enkelt som från Tyskland? Någon som gjort detta och vet mer? /M | |
| Läste i Teknikens Värld där de gjort ett reportage om nybilsimp från detta land. Skulle inte vara några problem enligt dem iaf. Gällde nybilar visserligen men iom att de är med i eu så skall beg bilar ej vara problem heller.... | |
|
Från länder öster om Tyskland så bör man vara ännu mer noggrann när man kollar upp historiken. Krockade bilar i Tyskland skrotas inte i samma omfattning som i Sverige utan säljs och många köps av personer från östeuropa som fixar till dessa. Har aldrig sett så många bilar och bildelar på släp som i närheten av polska gränsen öster om Berlin. ___ //Ulf |
|
| Det är nog bäst att kolla upp reglerna lite med import av beg från dom nya eu länderna ,såg även jag när vi åkte runt i Polen under semestern att det fanns mycket firmor som handlade med krockade bilar där,riktigt riktigt krockat. | |
|
Nja det verkar sådär... säljaren hade angett en viss modell som rubrik och motoreffekt. När jag sen påpekade att bilden på bilderna inte är samma modell som det står i annonsen så hävdade han att detta var ett "misstag". Jag tackade nej till affären, även om den var billig oavsett modell. I det här fallet tycker jag "better safe than sorry" För övrigt lyckades jag också hitta en person som skulle sälja en tyskregistrerad bil, fast den fanns i England och tjejen skulle skicka hit den med flygfrakt. Betalningen skulle ske genom money gram. Om jag inte gillade den så kunde den gå tillbaka igen. Visst. Hon ville absolut inte att jag skulle komma och titta på bilen. Dessutom drog hon upp att bilen hade ägts av hennes bror som dog i en trafikolycka 2 månader tidigare, det var därför bilen var så billig... för att den väckte dåliga minnen... Hur tänker folk egentligen? Men det är klart om en person på tusen går på detta så kanske man fortsätter att lura folk... /M |
|
|
atomic_dog: exemplet på bilen som fanns i England är bedrägeri utan tvekan. Finns ett antal trådar om detta och andra förfaringssätt (Sök på bedragare eller bedrägeri). Finns även en artikel om detta i senaste numret av Teknikens Värld. Hittar man en bil på mobile som är billig och då menar jag typ 30-50% lägre pris än som borde vara normalt så är risken stor att det är bluff på gång. Är det dessutom en bild som ej stämmer med beskrivningen, t ex en USA-utrustad bil men annonsen är från Europa så ökar bluffrisken ytterligare. Börjar säljaren dessutom dra historier om att bilen finns i ett land han i ett annat och han kan inte visa den men skickar den gärna med flygfrakt (?!) och du får titta på den och skickar tillbaka om du inte är nöjd...ha ha! Glöm det stora klippet!!! För det finns inte där. ___ //Ulf |
|
|
Jag hade inte importerat en bil från tjeckien. Har sett många BMW där, men i princip aldrig någon äldre än 2 år som varit i bra, eller ens acceptabelt skick :-/ Här är ett litet BMW-infekterat resereportage jag skrev vid en av mina tjeckienresor : Länk Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Kalle: Hade missat det repotaget. Trevligt skrivet och med glimten i ögat som vanligt :) Har själv spenderat en del tid i Riga och även där hittar man mycket "smakfulla" exempel på styling... ___ //Ulf |
|
|
Jag läste om import från de nya EU-länderna på någon sida för ett tag sen. Så som jag förstod det hela så är det lika enkelt att importera från som från de gamla EU-länderna som från de nya, men med förbehållet att bilen ska vara inregistrerad tidigast det datum som landet blev medlem i EU. Alltså att en '90:a inte ska gå att importera lika enkelt som en nästan ny, eller ny bil. Tror det var vv.se jag läste detta på. Är dock inte säker på källan, men den som planerar en import från ett av de "nya" länderna bör kika upp detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.